tirsdag 20. april 2010

Uklanderlige og rene

"Gud er den som virker i dere både å ville og å virke til hans gode behag. Gjør alt uten knurr og tvil, så dere kan være uklanderlige og rene, Guds ulastelige barn midt i en vrang og fordervet slekt. Dere skinner blant dem som lys i verden, idet dere holder fram livets ord ..." (Fil. 2,13-16 min utheving).
Uklanderlig og ren det høres flott ut. Det er noe jeg ønsker å være! Uklanderlig og ren midt i en vrang og forvendt slekt; dvs. jeg lever som en kristen, som et lys i en verden som er mørk og ligger i synd. Jeg 'lyser for alle som er i huset ... så de kan se de gode gjerninger jeg gjør' (Matt. 5,15-16 og Lukas 11,33).
Hvordan oppnår jeg å være uklanderlig og ren? Kommer det av seg selv i det øyeblikket jeg blir frelst?
Mange kristne ser ut til å tro at på samme måte som synden kommer av seg selv fordi den samarbeider med vår onde natur, kommer det kristne livet av seg selv når vi blir frelst. Men sånn er det naturligvis ikke. For å bli uklanderlig og ren trengs det at jeg samarbeider med Den Hellige Ånd. I verset før innledningsversene i dag, står det: "Mine elskede, likesom dere alltid har vært lydige, så arbeid på deres frelse med frykt og beven - ikke bare som da jeg var hos dere, men enda mer nå når jeg er borte fra dere" (v. 12). "Så da må jeg altså arbeide?" spør du kanskje. Ja, for å bli uklanderlige og rene må vi arbeide på vår frelse. Svært få positive resultater i livet kommer uten arbeid, og det er spesielt tilfelle når det gjelder det kristne livet. Vi har en fiende som på det mest utspekulerte og slue viset forsøker å holde oss borte fra å vokse som kristne. Og arbeidet vårt består i å ha 'blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender' og 'å stride troens gode strid og gripe det evige liv som vi ble kalt til' (Hebr. 12,2 og 1. Tim. 6,12). Det er å arbeide på vår frelse. Og i det arbeidet er vi ikke alene, vi har Den Hellige Ånd ved vår side, og han slipper oss ikke og forlater oss ikke (Hebr. 13,5). Jesus er troens opphavsmann og fullender. Dersom vi ikke gir opp, men fortsetter og fortsetter og fortsetter, skal vi ikke bare vinne, men vi skal 'mer enn seire ved ham som elsket oss.' (Rom. 8,37).
Det er gode nyheter! Da kan jeg skinne for alle og være uklanderlig og ren midt i en vrang og fordervet slekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar