lørdag 24. april 2010

Løs ham og la ham gå!

"Da kom den døde ut, ombundet med liksvøp på føtter og hender, og om hans ansikt var bundet en svetteduk. Jesus sier til dem: Løs ham og la ham gå!" (Johannes 11,44).
Skriftstedet over handler om Lasarus som Jesus vekket opp fra de døde. Men realiteten bak ordene Jesus sa, er mye dypere og vidtrekkende enn til å gjelde bare én person.
Hva var Jesu oppdrag her på jorda? Hvorfor var det nødvendig at han forlot himmelen, kom hit ned og gjennomgikk det han gjorde? Det var for at vi mennesker skulle få 'liv og overflod' (Joh. 10,10) og bli satt fri. "... Jesus Kristus, han som ga seg selv for våre synder for å fri oss ut fra den nåværende onde verden ..." (Gal. 1,3-4).
Jesu ønske, hensikt og vilje er at hvert eneste menneske skal bli FRI! "Fri fra hva?" spør du kanskje. I ytterste konsekvens, fri fra evig død. I det daglige livet vi lever her på jorda, fri fra "dette dødens legeme" (Rom. 7,24). I uttrykket "dette dødens legeme" tenker jeg at alt som har med syndefallet ligger. Synd, sykdom, skrøpelighet, fattigdom og nød. Alt som kom inn gjennom syndefallet og som IKKE finnes i himmelen, kom Jesus for å sette oss fri fra.
Guds hensikt med Jesu død og oppstandelse er å gi oss muligheten til å bli fri. Jeg har valgt å ta imot den muligheten og har opplevd at Jesus har satt meg fri på mange områder i livet. Jeg er ikke ferdig 'frigjort' ennå, men jeg går i tro videre på veien med Jesus, og Han som er trofast, har lovet å være med meg alle dager inntil verdens ende.
Han er den samme for deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar