søndag 25. april 2010

SEIER!

Vi har nettopp startet en ny fotballsesong i Norge. Når jeg sier 'vi', mener jeg Norge har startet en ny fotballsesong. Og alle lag ønsker å vinne. Selv Hønefoss, som er nye i tippeligaen og foreløpig (etter 7 kamper) står med kun 3 poeng og er nederst på tabellen, ønsker å vinne serien. Men bare ett lag vinner. Jeg har mitt favorittlag, men det holder jeg for meg selv.
Seier! Det smaker godt av det ordet. Det kjennes godt å si det. Og det er enda bedre å være den som seirer. Bibelen har mye å si om seier og det å seire. Her er to skriftsteder som omhandler seier:
"Men Gud være takk, som alltid lar oss vinne seier i Kristus..." (2. Kor. 2,14) og "Men Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre, Jesus Kristus!" (1. Kor. 15,57).
Det er tydeligvis noen som alltid vinner seier. Og det er til og med noen som blir gitt seier. Det hadde vært noe for Hønefoss fotball, det! Men skriftstedene viser ikke til verdslige situasjoner som sådan, men om den åndelige situasjonen du og jeg er i når vi har tatt imot Jesus som vår Herre og Frelser. 1. Korinterbrev er skrevet "til den Guds menighet som er i Korint, de som er helliget i Kristus Jesus, kalte, hellige, sammen med alle som på hvert sted påkaller vår Herre Jesus Kristi navn, deres og vår Herre" (1. Kor. 1,2). Og 2. Korinterbrev er skrevet "til den Guds menighet som er i Korint, sammen med alle de hellige i hele Akaia" (2. Kor. 1,1).
Vi som er 'de hellige', som er frelst, som vi sier, kan forvente seier i våre liv. Jesus vant seier på korset. "Han avvæpnet maktene og myndighetene og stilte dem åpenlyst til skue, da han viste seg som seierherre over dem på korset" (Kol 2,15).
Kommer denne seieren av seg selv? Kan jeg sitte med hendene i fanget og forvente at jeg seirer i alle situasjoner i livet? Nei, det er (dessverre?) ikke sånn det fungerer. Da jeg ble frelst, fikk jeg del i Jesu liv og hans seier. Det er gjennom Jesus at jeg vinner seier. Men fordi jeg har en fiende som stadig forsøker å "stjele, myrde og ødelegge" meg (Joh. 10,10), må jeg "ta ...Guds fulle rustning på" (Ef. 6,13). Det er når jeg tar på rustningen og går inn i krigen mot den onde at jeg kan ta del i den seieren Jesus vant for meg. Og da er seieren sikret: "...stå djevelen imot, så skal han fly fra dere" (Jakob 4,7). Min jobb er å stå imot djevelen, og da har jeg løftet fra Gud på at han skal fly fra meg. Ikke bare 'kanskje' eller 'annenhver gang', men han skal flykte fra meg hver eneste gang.
Det kaller jeg SEIER!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar