onsdag 7. april 2010

Liv eller død? Velg livet!

"Se, jeg har i dag lagt fram for deg livet og det gode, og døden og det onde ... Velg da livet, så du kan få leve, du og din ætt!" (5. Mosebok 30,15+19).
Livet består av valg. Etter hvert som jeg blir eldre, ser og forstår jeg at de valg jeg tok i yngre år, har betydning for det livet jeg lever i dag - på godt og vondt! Det gjelder de store og viktige valgene i livet, som valg av yrke, hvor jeg skal bo og valg av ektefelle. Men det gjelder også de små og tilsynelatende mindre betydningsfulle valgene, som hvor jeg skal reise på ferie, hvilken bil jeg skal kjøpe osv, osv.
Moses er kjent for de fleste som leser bibelen. Han skulle egentlig dø sammen med alle de andre guttebarna under to år på den tiden. Men foreldrene hans valgte å la ham leve, med fare for sitt eget liv. Og vi kjenner historien; han ble funnet av Faraos datter, fikk leve de første årene hos sine biologiske foreldre, men senere oppdratt av faraos datter som hennes sønn.
Men da Moses ble voksen, ble han stilt overfor et større valg enn de fleste av oss opplever: han måtte velge mellom å fortsette å leve som en kongelig i faraos slott eller å gi avkall på alt dette og leve som en av sine landsmenn, jødene.
Og Hebreerne 11,24-25 sier det så fint: "Ved tro nektet Moses, da han var blitt stor, å kalles sønn av Faraos datter. Han valgte heller å lide ondt sammen med Guds folk enn å ha en kortvarig nytelse av synden."
Moses sto overfor et valg: Han kunne fortsette å leve som Faraos datter, men da i synd, eller han kunne velge å lide ondt sammen med Guds folk. Vi vet at han valgte det siste, og hans valg ble til velsignelse, ikke bare for ham selv, men for hele sitt folk og for generasjoner etter ham.
Ett menneskes valg - millioner av menneskers liv ble berørt.
Vi vet ikke hvem eller hvor mange mennesker som blir berørt av mitt eller ditt valg, men at våre valg har betydning for flere enn oss, er jeg sikker på. Hva jeg velger å gjøre i dag, har betydning for mitt og kanskje utallige andre menneskers liv i morgen og for evigheten.
Oppfordringen i dag er som i skriftstedet jeg begynte med: "Velg da livet, så du kan få leve, du og din ætt!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar