mandag 19. april 2010

Fiender av Kristi kors

"...Mange vandrer som fiender av Kristi kors. De ender i fortapelsen. Deres gud er buken, og de setter sin ære i sin skam. De trakter bare etter jordiske ting." (Fil. 3,18-19).
Filipenserbrevet er skrevet til alle de hellige i Kristus Jesus som er i Filippi, sammen med tilsynsmenn og menighetstjenere, dvs. det er skrevet til gjenfødte kristne. Da er det merkelig at Paulus snakker om mottakerne som 'fiender av Kristi kors'. Kan en kristen være en fiende av korset? Ja, det er tydelig fra det Paulus skriver at en kristen ikke bare kan være en fiende av Kristi kors, men at noen faktisk var fiender av Kristi kors.
Hva innebærer det for en kristen å være en fiende av Kristi kors?
Ifølge vers 19 innebærer det følgende:
  • Du ender i fortapelsen
  • Din gud er buken
  • Du setter din ære i din skam
  • Du trakter bare etter jordiske ting

Ikke en særlig hyggelig liste, og ikke en liste som er en kristen verdig. Faktisk ser det ut som om du ikke kan være en kristen hvis du lever etter disse fire punktene, dvs. du har skinn av å være en kristen, men du er det ikke. Det blir som de i 2. Tim. 3,5 som har skinn av gudsfrykt, men fornekter dens kraft. Gudfryktigheten deres lå utenpå, men inni var det ikke mye som liknet på Gud.

Jeg tror ikke den normale tilstanden for en kristen er å være fiende av Kristi kors, men de fire punktene over kan være en påminnelse for meg om å be Gud ransake meg: "Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte! Prøv meg og kjenn mine mangfoldige tanker, se om jeg er på fortapelsens vei, og led meg på evighetens vei!" (Salme 139,23-24).

En slik bønn er etter Guds behag og dersom det er noe i vårt liv som ikke er til hans behag, viser han oss det og hjelper oss tilbake på rett vei.

Gud velsigne deg i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar