mandag 5. april 2010

Begrenset eller ubegrenset tro?

"Marta sa da til Jesus: Herre, hadde du vært her, da var min bror ikke død!" ... "Maria ... sa til ham: Herre, hadde du vært her, da var min bror ikke død!" ... "Jesus sier til henne: Sa jeg deg ikke at dersom du tror, skal du se Guds herlighet?" (Johannes 11, 21+32+40)
Vi kjenner fortellingen om Marta, Maria og Lasarus og om Lasarus som ble vekket opp fra de døde. Lasarus hadde vært død i fire dager da Jesus kom til stedet der de tre søsknene bodde. Marta løp ham i møte og sa: "Herre, hadde du vært her, da var min bror ikke død!" Marta hadde tro for at Jesus kunne gjøre under, men hun hadde tydeligvis ikke tro for at han kunne vekke broren opp fra de døde. Hennes tro var begrenset. Den var begrenset til det hun kunne forstå med tankene sine. Hun hadde sannsynligvis sett Jesus helbrede tidligere, og hadde tro for at han kunne gjøre det igjen. Men tro for å vekke opp en som hadde vært død i fire dager? Nei, det hadde hun ikke.
Da Maria møtte Jesus, sa hun akkurat det samme som søsteren hadde sagt: "Herre, hadde du vært her, da var min bror ikke død!" Også hun hadde en begrenset tro, basert på det hun hadde sett Jesus gjøre tidligere. Men en begrenset tro strekker ikke til for de "store" situasjonene. Og dette var en STOR situasjon. Lasarus var død, ja, ikke bare var han død, men han hadde vært død i fire dager, og luktet allerede. Dvs. han var begynt å gå i forråtnelse. Her var det ikke nok med begrenset tro, her måtte de ha ubegrenset tro for å oppleve et mirakel. Da var det godt at Jesus var der, for han hadde alltid ubegrenset tro. "Sa jeg deg ikke at dersom du tror, skal du se Guds herlighet?" sa han. Dersom du tror! Ubegrenset tro! Tro på at det som virket helt umulig, det var Jesus istand til å gjøre. Og siden Jesus hadde ubegrenset tro, var han istand til å gjøre det umulige. Han kalte Lasarus ut av graven, og miraklet skjedde!
Har Jesus forandret seg? Nei, han er i går og i dag, ja, til evig tid den samme. Når du og jeg står overfor tilsynelatende umulige oppgaver, trenger vi ubegrenset tro. Og siden troen er en gave som gis til alle uten forbehold og uten forskjell, kan du og jeg ta imot tro uten begrensninger.
La oss ikke se på "fjellet" i vårt liv og riste på hodet og gå vår vei, men la oss møte "fjellet" med: "I Jesu navn, løft deg og kast deg i havet!" (Markus 11,23).
Dersom vi ikke tviler i vårt hjerte, men tror at det vi sier skal skje, for ham (deg og meg) skal det skje. (Markus 11,23).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar