torsdag 15. april 2010

Er kunnskap nødvendig?

I forrige innlegg tok jeg opp dette med kunnskap og at det å ha kunnskap i Guds ord gir oss nåde og fred ++. Jeg går litt videre i dag og spør om det er nødvendig å ha kunnskap? Kan jeg leve et godt og rikt kristenliv uten å vite hva bibelen sier? Kan jeg være frelst uten å lese i bibelen til stadighet?
Jesus er Guds Ord personifisert: "I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud" (Joh. 1.1) Han omtaler også seg selv som "brød": For Guds brød er det som kommer ned fra himmelen og gir verden liv" (Joh. 6,33) og "Dette er brødet som kommer ned fra himmelen, for at en skal ete av det og ikke dø. Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Om noen eter av dette brød, skal han leve i evighet." (Joh. 6,50-51)
"Brød" betyr flere ting. I det naturlige betyr det "mat", dvs. det jeg trenger for å overleve fysisk. Uten "brød" dør jeg. Ingen kan leve hele livet uten "brød". På det åndelige området betyr "brød" den føden jeg får ved å ta til meg av Guds Ord (som også er Jesus).
Så for å svare på spørsmålene i innledningen; nei, jeg kan ikke leve et godt og rikt kristenliv uten å vite hva bibelen sier, dvs. uten å ta til meg av det åndelige brødet, uten å ha samfunn med Jesus. Kan jeg være frelst uten å lese i bibelen til stadighet? Ja, det går an å være frelst uten å lese i bibelen, men det blir et magert og uthulet kristenliv, og det blir vanskelig å overleve som kristen over tid uten åndelig mat. På samme måte som når vi går uten mat over lengre tid og blir magre og uthulet fysisk, blir vi magre og uthulet åndelig når vi går uten Guds Ord over lengre tid.
Profeten Hosea sier noe viktig om dette: "Mitt folk går til grunne fordi det ikke har kunnskap. Fordi du har forkastet kunnskapen, forkaster jeg deg, så du ikke skal tjene meg som prest. Du glemte din Guds lov, derfor vil også jeg glemme dine barn." (Hosea 4,6).
Her sier profeten rett ut at vi går til grunne uten Guds Ord. Og når vi ikke bryr oss om å lese i Ordet (det samme som å forkaste kunnskapen), bryr Gud seg ikke om oss (han forkaster oss). Ifølge Hosea vil vårt forhold til Guds Ord også ha betydning for våre barn.
Da jeg var ung og nyfrelst, var min venninne og jeg en del sammen med en eldre, kristen dame som fungerete som åndelig mor for oss. Hun sa at spørsmålet ikke var hvor langt FRA Jesus vi kunne gå og fremdeles være kristne, men hvor NÆR Jesus vi kunne komme. På samme måte som gnistene i et bål; hvis en liten gnist forviller seg bort fra bålet, vil den dø ut ganske snart. Men jo nærmere bålets kjerne den er, jo lenger vil den brenne.
Er kunnskap nødvendig? Ja, kunnskap er livsnødvendig. For å leve det seirende kristenlivet som Jesus har tilveiebrakt for oss, må vi ta til oss av Guds Ord regelmessig. Ordspråkene 4,20-21 sier det så klart: "Min sønn! Akt på mine ord, bøy ditt øre til min tale! La dem ikke vike fra dine øyne, bevar dem dypt i ditt hjerte! For de er liv for hver den som finner dem, og legedom for hele hans legeme."
Guds Ord er LIV og LEGEDOM. Trenger du legedom? Guds Ord ER legedom. Holder du på å "sovne" og "dø"? Guds Ord er LIV. Ta det til deg og se hvordan det gir kraft, vitalitet, liv og helse til "hele ditt legeme".
Gud velsigne deg i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar