søndag 4. april 2010

Han har stått opp fra graven og overvunnet døden!

I går delte jeg noen tanker om det å dø fra seg selv. I dag på påskedag vil jeg fokusere på Jesu oppstandelse og hva den betyr for deg og meg.
Tenk for et "eventyr" når vi tenker på Jesu lidelseshistorie. Ingen kunne ha regissert den bedre enn Gud gjorde. En som hevdet han var konge, ble så til de grader spottet, hånet og tilintetgjort. Det så virkelig ut som om alt håp var ute. Det virket som om det Gud hadde sagt gjennom profetene og det Jesus selv hadde sagt til dem som hørte på ham, var løgn. Han VAR virkelig død. Han var tilsynelatende ikke den kongen som jødene hadde ventet på og som de hadde håpet skulle komme. Han var like like udødelig som røverne som ble korsfestet på hver side av ham.
Men heldigvis slutter ikke historien på korset. Ja, han var død, ja, han fór ned til dødsriket og ja, det så ut som om alt håp var ute. Men når det så som mørkest ut, kom han tilbake på scenen.
"Etter sabbaten, da det lysnet mot første dag i uken, kom Maria Magdalena og den andre Maria for å se til graven. Og se, det ble et stort jordskjelv. For en Herrens engel steg ned fra himmelen, gikk fram og rullet steinen til side og satte seg på den. Han var som lyn å se til, og hans klær var hvite som snø. De som holdt vakt, skalv av redsel for ham, og de ble som døde. Men engelen tok til orde og sa til kvinnene: Frykt ikke! Jeg vet at dere søker Jesus, den korsfestede. Han er ikke her, han er oppstått, slik som han sa." (Matt. 28,1-6, min uthevelse).
Så var det altså sant det han hadde sagt. Så kunne ikke døden holde på ham! Så var han ikke lenger i graven! Halleluja! Han er ikke her, han er oppstått! For et budskap! For en glede! For en sannhet!
Og det var ikke bare Jesus som sto opp den søndags morgenen. Du og jeg sto også opp!
"Han oppvakte oss med ham og satte oss med ham i himmelen i Kristus Jesus..." (Ef. 2,6). Du og jeg var i Jesus Kristus da han sto opp. Du og jeg har også fått oppstandelseslivet i gave hvis vi tar imot det. Hva betyr det? Har det noen praktisk betydning for det livet du og jeg lever her på jorda? Ja, det har ALT å bety. Det innebærer at hans guddommelige makt "har gitt oss alt som tjener til liv og gudsfrykt ... og ... har gitt oss de største og mest dyrebare løfter, for at dere ved dem skulle få del i guddommelig natur..." (2. Peter 1,3-4)
Vi har blitt gitt alt som tjener til liv og gudsfrykt. ALT, ikke bare litt, men ALT. "Liv" i vers 3 er det greske ordet "zoe". Det innebærer "liv som et prinsipp, livet i dets absolutte betydning, liv som Gud har det, det som Faderen har i seg selv og som han ga Sønnen for at han skulle ha det i seg selv." (Fra An expository dictionary of new testament words by W.E.Vine, min oversettelse). Vi har altså fått del i Guds liv gjennom Jesu død og oppstandelse. Det er vanskelig å forstå, men "troen kommer av forkynnelsen" (Rom. 10,17), så det er bare å lese det, høre det og si det igjen og igjen, så vil troen komme.
HAN ER OPPSTANDEN! Det er de gode nyhetene som engelen brakte på påskemorgen, og det er de gode nyhetene som du og jeg har fått lov å motta og som vi skal bringe videre til en verden i nød.
Velsignet påske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar