onsdag 2. juni 2010

Er Jesus tilstede?

Kanskje en litt underlig overskrift idag, men jeg skal forklare:
Jeg har vært på MANGE møter i mitt liv, ihvertfall hundrevis, kanskje tusenvis. Noen ganger kan jeg kjenne at Den Hellige Ånd er tilstede, andre ganger går jeg fra møtet like tom eller tommere enn da jeg kom. Men var Jesus der? Og når kan jeg vite at Jesus er tilstede på et møte?
"For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem" sier Jesus i Matteus 18,20. Betyr det at Jesus er tilstede på alt som kaller seg kristne møter, forsamlinger og gudstjenester? Ikke nødvendigvis. Å samles "i mitt navn" er ikke en magisk formel, men et hjerteforhold. Det er et trosforhold. Hvis det å samles "i mitt navn" kun er en formel, er ikke Jesus nødvendigvis der.
Men hva er det som kjennetegner et møte, en samling eller en gudstjeneste hvor Jesus virkelig er tilstede?
I Johannes 10,10 sier Jesus: "Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod." Liv og overflod, det er tegnet på at Jesus er tilstede.
Men hvordan kan jeg vite om det er liv og overflod? Er det noen synlige tegn på det?
Ja, absolutt. Vi leser i Lukas 4,18-19: Jesus sa: "Herrens Ånd er over meg, for han har salvet meg til å forkynne evangeliet for fattige. Han har sendt meg for å forkynne for fanger at de skal få frihet og for blinde at de skal få syn, for å sette undertrykte fri, for å forkynne et nådens år fra Herren." Når forkynnelsen går ut på at
  • fattige får evangeliet forkynt,
  • fanger får frihet,
  • blinde får syn,
  • undertrykte blir satt fri og
  • det forkynnes et nådens år fra Herren,

da er Jesus tilstede. Når disse tingene forkynnes, virker Den Hellige Ånd sammen med forkynnelsen av Ordet, og folk blir satt fri. De får LIV og de får OVERFLOD.

"Men her mangler det noe," sier du kanskje. "Det mangler forkynnelse om synd og død." Hvis vi leser i evangeliene, ser vi at Jesus var ikke så opptatt av å snakke om synden, Han nevnte den der hvor det var på sin plass, men Han var mer opptatt av å forkynne LIVET. Og når det gjaldt synden, sa han at folk skulle omvende seg, og det er en del av evangeliet (første punkt i lista over).

Er Jesus tilstede på "dine" møter? Blir evangeliet forkynt? Blir fanger og undertrykte satt fri?

Det er mitt ønske og min bønn at det må bli mer av Lukas 4-forkynnelse i våre kirker og bedehus. Jeg ønsker å se Jesus manifestert ved at folk blir satt fri til ånd, sjel og legeme. Vil du være med å be om det idag?

Bønn: Kjære himmelske Far. Jeg er så takknemlig fordi du har ført meg over fra døden til livet. Jeg er så glad for at du har bevart meg gjennom mange farer, fristelser og prøvelser og satt meg fri fra så mange av Satans bånd og lenker. Nå ber jeg deg idag, Far, at flere får oppleve det samme. Jeg ber om at de som forkynner Ditt Ord må bli inspirert av Deg til å forkynne frihet i Kristus, og at Du må salve dem med Din Hellige Ånd så de kan forkynne i kraft, ikke bare i ord. I Jesu navn, amen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar