fredag 25. juni 2010

Livet sitter mellom ørene!

Nå våkna du, tenker jeg. Og det er meningen. En provoserende overskrift? Ja, absolutt. Men hvis vi virkelig skjønner hva den lille setningen innebærer og går til Guds Ord og ser hva vi kan gjøre i forhold til det, er min hensikt oppnådd, og både du og jeg får et mye bedre liv.
Bakgrunnen for overskriften er verset i Ordspråkene 23,7: "For som han tenker i sin sjel, slik er han." Tankene mine er ikke bare flyktige "skyer" som farer ut og inn av hodet som skyer over himmelen, og så blir borte. Tankene mine er grunnlaget for alt jeg er i dag, både fysisk, mentalt og åndelig.Tankene har skaperkraft. Henrik Ibsen har sagt: "Det er viljen som det gjelder; Viljen frigjør eller feller". Og på en måte er det mye sant i det. Men hvor kommer viljen fra? Jeg får ikke bare plutselig et innfall at jeg vil noe, viljen er ikke første ledd i en rekke med hendelser som fører fram til et resultat i livet. Før jeg vil noe, må jeg tenke det. Og hvor kommer tankene fra? De kommer fra det jeg ser og hører rundt meg. Rekkefølgen blir slik
  • Det jeg hører, leser eller ser skaper en
  • tanke, som fører til
  • handling, som fører til (her kommer viljen inn)
  • vanedanning, som fører til
  • hvordan jeg lever mitt liv, som til slutt fører til
  • min endelige "skjebne"

Kanskje du synes dette var vanskelig å være enig i? Tenk deg følgende situasjon: Du har økonomiske vanskeligheter, f.eks. kredittkortgjeld. Du har ikke bare plutselig kommet opp i en sånn situasjon. Det begynte kanskje med at du leste en annonse fra et kredittkortselskap som var mer enn villig til å låne deg kr 30 000 uten sikkerhet. Du har lenge hatt lyst på en ny salong, og synes tilbudet ser fristende ut. Tanken er sådd, du bruker viljen din til å utføre handlingen som er å søke om å få innvilget kreditten. Kreditten blir innvilget, du kjøper ny salong, og er fornøyd med kjøpet og deg selv. Men du har sådd en spire til en handling som lett blir en vane, og før du vet ordet av det har du ett kredittkort til. Osv. Osv.

Livet sitter mellom ørene. Alt jeg er og har i dag er et resultat av det jeg har tenkt tidligere. Og det jeg tenker i dag, blir jeg i morgen. Så viktig det er å tenke Guds tanker. Filipperne 4,8 har en god liste med tanker som fører til et godt liv: "Alt som er sant, alt som er ære verd, alt som er rettferdig, alt som er rent, alt som er verd å elske, alt som folk taler vel om, alt som duger og er ros verd - gi akt på det! (Min utheving)

Hvis du og jeg vil ha et godt liv, må vi tenke gode (les: Guds) tanker. Han har bare gode tanker å gi oss, ikke tanker til ulykke. Hvis vi fyller dagen i dag med gode tanker, blir morgendagen god.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar