lørdag 19. juni 2010

Hva kan jeg gjøre uten Jesus?

"Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre" (Joh. 15,5).
Det er tid for hagearbeid, for dem som liker det. Jeg er ikke en av dem, men jeg har sett på andre som har drevet med det, og Bibelen snakker også om hagearbeid, om enn på en annen måte enn den vi gjør i hagen om våren. Bibelen snakker om å beskjære, dvs. ta bort grener som vokser vilt eller som ikke vokser der de skal. For at et tre skal kunne bære mye og god frukt, må de "ville" grenene skjæres bort. Jeg har sett hauger med avskårne grener etter at min far hadde vært på ferde i hagen om våren, og det tok ikke mange dager før løvet visnet og grener og blader ble tørre og brune.
"Hva kan jeg gjøre uten Jesus?" La meg stille spørsmålet litt annerledes: "Hva kan en avskåret gren gjøre uten stammen?" Svaret er ingen ting. I min oversettelse som jeg siterer fra, står det "intet". Ingen ting og intet er det samme, og det betyr NULL - ZERO - NICHTS.
Jesus sa det så enkelt: Jeg er treet, dere er grenene. Hvis dere ikke holder dere på plass i stammen, blir dere bare til en haug med visne kvister, uten liv!"
Ikke en særlig tiltrekkende tanke, å bli en vissen kvist uten liv. Hvis jeg ønsker å være full av liv og bære frukt, er det kun én ting å gjøre, nemlig å bli i Jesus og la Jesus bli i deg. Jesus sa at da bærer du frukt. Hvordan? På samme måte som sevjen i treet føres ut til grenene og gir liv, vil Jesu liv føres ut til hvert lem på legemet og gi liv - Jesu liv, som er Åndens frukt: kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet (Gal. 5,22).
Hvis jeg spiser en appelsin, vil kroppen min fordele vitaminer, mineraler, fruktkjøtt og saft fra appelsinen ut i kroppen min på en aldeles fortreffelig måten uten min hjelp. Det eneste jeg trenger å gjøre, er å spise. Resten sørger kroppen min for av seg selv. Appelsinen blir til næring som igjen gjør at jeg kan leve, fungere og virke optimalt.
På samme måte er det med Jesus som Livets Brød. Når jeg sørger for å "ete" Ham hver dag, kommer Han inn i meg og sørger for at jeg lever, fungerer og virker i Ham hver dag. Hvor finner jeg den føden? I Bibelen. Guds Ord er min mat, Guds Ord er Jesus, og uten Jesus kan jeg ikke gjøre noen ting. Uten fysisk mat dør jeg fysisk, og uten åndelig mat dør jeg åndelig.
Han er det levende brød. "... Min Far gir dere det sanne brød fra himmelen. For Guds brød er det som kommer ned fra himmelen og gir verden liv ... Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre. Og den som tror på meg, skal aldri noen gang tørste." (Joh. 6,32-35).
Jesus er livets brød. Når vi "eter" Ham, blir vi mette og utørste. Han tilfredsstiller oss, Han "styrker min sjel" (Salme 23,3; 19,8).
Den beste investeringen i tid er den tiden vi tilbringer sammen med Jesus. Han gir liv, og uten Ham kan jeg ikke gjøre noen ting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar