onsdag 9. juni 2010

Hva ser du?

"Så la oss ... legge av alt som tynger, og synden som henger så fast ved oss, og løpe med tålmodighet i den kamp vi har foran oss, med blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender" (Hebr. 12,1-2, min utheving).

Jeg tror ikke jeg er den eneste som opplever at problemer og vanskeligheter til tider synes overveldende. Vi har en fiende som er mer enn villig til å hjelpe oss med å se alt det negative rundt oss. Men hva sier Ordet i dag? Skriftstedet over sier flere ting om det å fokusere eller ikke fokusere på det som er vanskelig. Ordet oppfordrer og oppmuntrer oss til å


  • legge av alt som tynger

  • legge av synden

  • være tålmodige i kampen

  • ha blikket festet på Jesus

  • Jesus er troens opphavsmann

  • Jesus er troens fullender

Hva betyr det å "legge av" alt som tynger og å "legge av" synden? For det første er det noe JEG gjør. Det er ikke noe Gud gjør. Vi har så lett for å be om at Gud skal gjøre dette og hint. Men i svært mange tilfeller sier Bibelen at VI (du og jeg) skal gjøre noe. I dette tilfellet er deg Jeg som skal legge av alt som tynger og det er jeg som skal legge av synden.


Å legge av betyr at jeg har noe eller jeg bærer på noe. Hvis jeg bærer en ryggsekk med varer, kjenner jeg det i hele kroppen. Det er en tyngde som holder meg nede. Det blir tyngre å gå og å gjøre ting som ellers er ganske lette. Å løpe eller hoppe er vanskelig med en tung ryggsekk på ryggen. For å bli kvitt vekten av sekken, må jeg ta den av og legge den fra meg. Jeg må slutte å bære den. Det er en fysisk handling jeg gjør for å kvitte meg med sekken.


På samme måte er det med synden og det som tynger. Jeg må legge det av, dvs. jeg må slutte å utføre synden og jeg må slutte å tenke på det som er tungt og vanskelig.


"Det er lett for deg å si," sier du kanskje, "men du vet ikke hva jeg strever med." Nei, det vet jeg ikke, og det er ikke nødvendig at jeg vet det. Men Jesus vet hva du strever med, og det er Han som hjelper deg å legge det av. "Hvordan?"


Synden har Han tatt seg av en gang for alle. Han ga sitt liv for at du og jeg skulle bli rettferdige for Gud, og ved å bekjenne vår synd, får vi tilgivelse. "Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet" (1. Joh. 1,9). Hvordan legger jeg av synden? Jeg bekjenner den for Jesus, mottar tilgivelse og fortsetter UTEN å gjøre den samme synden igjen. Jeg vender meg fra synden, og slutter å gjøre den.

Hvordan legger jeg av alt som tynger? Jeg tenker at "alt som tynger" betyr tunge tanker som kverner rundt i hodet og ikke vil gi slipp. "Oppskriften" til å bli kvitt "alt som tynger" finner vi i Fil. 4,8: "Alt som er sant, alt som er ære verd, alt som er rettferdig, alt som er rent, alt som er verd å elske, alt som folk taler vel om, alt som duger og er ros verd - gi akt på det!" Jeg må bytte ut det som tynger med ting som er "ære verd, rettferdig, rent, verd å elske, ting folk taler vel om, alt som duger og er rosverdig". Og siden Gud sier at vi skal tenke på disse tingene, gir Han oss også kraft til å gjøre det hvis vi vil. Men dette kommer ikke av seg selv, det krever min fulle innsats, vilje og masse trening. Det er en mental OL-øvelse, for å si det sånn. Jeg "tar tankene mine til fange og river ned tankebygninger" (2. Kor. 10,3-5) og erstatter dem med listen i Fil. 4,8. Og Gud gir meg sin styrke til å gjøre det.

Denne andakten fortsetter i neste innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar