søndag 13. juni 2010

Johannes fikk se bruden, Lammets hustru

"Og en av de sju engler som hadde de sju skåler, fylt av de sju siste plager, kom bort til meg og talte med meg, og han sa: Kom, jeg vil vise deg bruden, Lammets hustru. Og han førte meg i ånden opp på et stort, høyt fjell. Og han viste meg den hellige stad Jerusalem, som kom ned fra himmelen, fra Gud. Den hadde Guds herlighet. Den strålte som den mest kostbare edelsten, som krystallklar jaspis" (Åpenbaringen 21,9-11, min utheving).
Så lenge jeg kan huske har jeg hørt at menigheten er Jesu brud. Det har egentlig aldri helt "fenget" meg, for å si det sånn. Det har alltid vært noe som har "skurret" når jeg har hørt det. Bibelen sier helt klart hva vi er: "Han (Jesus) er hodet for legemet, som er menigheten!" "Alt la han under hans føtter, og gav ham (Jesus) som hode over alle ting til menigheten, som er hans legeme, fylt av ham som fyller alt i alle" (Kol. 1,18; Ef. 1,22-23, mine uthevinger). Bibelen er veldig klar på hva menigheten er, nemlig Jesu legeme. Hvem er så bruden? Ifølge skriftstedet jeg begynte med, er bruden det nye Jerusalem som kommer ned fra himmelen.
Hvor kommer tanken om at menigheten er bruden fra? Jeg tror den kommer fra de mange liknelsene, sammenlikningene og historiene i Bibelen som omhandler forholdet mellom mann og kone og hvordan Jesu kjærlighet til menigheten blir sammenliknet med brudgommens kjærlighet til sin brud. Jeg har slått opp alle skriftsteder jeg har funnet som omhandler brud og brudgom, og ingen steder står det at menigheten er bruden. Men det står veldig mye om forholdet mellom Jesus og menigheten og det står mye om forholdet mellom mann og kone.
Betyr det noe hva vi mener om hvem som er bruden? Jeg vet ikke om det betyr noe i den store sammenhengen. Men for oss som ønsker å være bibeltro og leve etter Guds Ord, er det viktig at vi ikke bare godtar religiøse uttalelser og holdninger uten å være helt sikre på at de stemmer med Guds Ord.
Et annet eksempel: i pinsevennkretser er det vanlig å si at det står i Bibelen at "de ble atter fylt av Den Hellige Ånd" med referanse til de første kristne. Lenge trodde jeg at det stod det, for jeg bare hørte det, men sjekket det ikke. Men etter å ha lett etter ordet "atter" i forbindelse med at mennesker ble fylt av Den Hellige Ånd, har jeg ikke funnet det noe sted. Det står at de ble fylt, men ikke at de ble atter fylt.
Bibelen sier at vi skal legge av løgnen og tale sannhet, hver med sin neste (Ef. 4,25). Igjen, det er sannsynligvis ingen stor forseelse om vi sier at det står at de ble atter fylt, men er det den fulle og hele sannheten? Og hvis jeg ikke er tro i de små tingene (og sitatene), hvordan kan jeg da være tro i de store tingene?

Bønn: Kjære Far, hjelp meg å være tro i smått, selv om ingen andre enn du ser det. Hjelp meg å ha et ydmykt og ærlig hjerte for Deg, et hjerte som er villig til å innrømme at jeg kan ta feil, og hjelp meg å finne sannheten og holde fast på den. I Jesu navn, amen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar