fredag 25. juni 2010

Du er ikke sterkere enn tankene dine

I forlengelsen av forrige innlegg, har jeg lyst til å komme med en liten oppgave som viser deg hvordan dette virker. "Livet sitter mellom ørene" og dagens overskrift er egentlig to sider av samme sak.
Her er øvelsen med utgangspunkt i Filipperne 4,13:
"Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk!"
Har du noen gang sagt denne setningen høyt til deg selv - og MENT det? Jeg utfordrer deg til å forsøke. Si hvert ord høyt med en liten pause mellom hvert ord og se det for ditt indre blikk. "Alt" - her kan du fokusere lenge. "Alt" - hva går inn i ordet "alt"? Absolutt alle ting. Ikke noe er utelatt. Alt betyr alt. "Makter jeg" - å makte er å klare, holde ut, ikke gi opp, overvinne osv. Hvem makter alt? "JEG!" Jeg makter alt! Bruk tid på å si det høyt, tenk nøye over innholdet i hvert ord, og se for deg situasjoner som du vet har vært vanskelige tidligere, men som du nå ønsker å takle. Forskjellen fra tidligere nederlag og fremtidige seire ligger kanskje i denne enkle øvelsen. Og årsaken til at du nå kan gå seirende ut av en tidligere vanskelig situasjon, er at du nå klarer alt "i HAM som gjør deg sterk!" Det er ikke i din egen kraft du overvinner vanskelige situasjoner, men I HAM, Jesus Kristus.
Hvis du har opplevd nederlag på nederlag i mange år, kommer ikke seieren i løpet av fem minutter. Men "troen kommer av forkynnelsen, og forkynnelsen ved Kristi ord" (Rom. 10,17). Troen (på at du makter alt i Ham som gjør deg sterk), kommer. Å komme er en prosess, det innebærer fremdrift, at noe går gradvis. Når du gjentar bibelverset over for deg selv igjen og igjen, VIL troen komme. Den MÅ komme, det er en åndelig lov. Ikke gi deg, fyll tankene dine med ordene over, og du vil se at resultatet kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar