lørdag 5. mars 2011

Jeg har en livvakt!

Livvakt høres fint ut. Livvakt høres fornemt ut. Livvakt - det høres ut som om jeg er en viktig person, for bare viktige personer har livvakter, ikke sant?
Både ja og nei. Viktige personer har livvakter, men hvem er en viktig person?
Vi tenker med en gang på popstjerner, høytstående politikere og mektige og velstående forretningsmenn og -kvinner. Det er viktige personer i denne verdens målestokk. Men hva med meg? Er jeg viktig? Ja, absolutt, jeg er viktig, og du er viktig, og vi har en livvakt!
"Det har jeg aldri tenkt over," sier du kanskje. "Men hvem er min livvakt? Hvem passer på meg?"
La oss se på vårt største og beste eksempel: Jesus. Han hadde livvakt. Og Han ble sendt ut på "treningsleir" i ørkenen i 40 dager før Han trådte inn i sin offentlige tjeneste, og der møtte Han fienden. Det ble en kamp på liv og død. Og uten 'livvakten' sin, ville Han ikke overlevd. Dette er hvordan Jesus ble reddet av sin 'livvakt':
"Men Jesus svarte og sa: Det står skrevet: Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som går ut av Guds munn" (Matt 4,4).
"Jesus sa til ham: Det står også skrevet: Du skal ikke friste Herren din Gud"  (Matt 4,6-7).
"Da sa Jesus til ham: Bort fra meg, Satan! For det står skrevet: Herren din Gud skal du tilbe, og ham alene skal du tjene" (Matt 4,10, mine uthevinger).
Det står skrevet var Jesu livvakt. Ordet var livvakten Hans. Når Han brukte Guds Ord mot fiendens angrep, kunne ikke Satans piler nå Ham. De falt døde og maktesløse til jorden uten å volde skade. Og Jesus gikk seirende ut av kampen og vant til slutt en evig seier, vet vi.
Står du i en kamp i dag? Ser du ikke hvordan du skal komme seirende ut av den kampen? Sett livvakten din i arbeid! En livvakt er pr. definisjon en eller flere personer som skal passe på deg og sørge for din sikkerhet. Guds Ord er vår livvakt når vi er Guds barn. Kjenn Ordet (bli kjent med det ved å lese i Bibelen), bruk Ordet aktivt når du står i en vanskelig situasjon, og la Ordet gjøre sin gjerning i deg og i situasjonen.
Du har en livvakt - brukt Ham!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar