tirsdag 8. mars 2011

Hvor lenge kan du leve uten vann?

Overskriften i dag ser ut til å være et biologisk spørsmål. Det er det, men det er også et åndelig spørsmål, det gjelder noe som har med det evige å gjøre.
Hvor lenge kan du leve uten vann? Noen dager, kanskje. Etter naturkatastrofer er folk funnet etter flere dager under sammenraste hus. Jeg har hørt at tre dager uten vann er det vi kan tåle; noen mer, andre kanskje mindre. Så langt den biologiske siden av spørsmålet.
Men hvor lenge kan du og jeg leve uten vann åndelig sett? Vel, hva er vann i denne sammenhengen? La oss se hva Jesus sa om dette vannet.
"Jesus svarte: Sannelig, sannelig sier jeg deg: Uten at en blir født av vann og Ånd, kan han ikke komme inn i Guds rike" (Joh.3,5). Her ser vi at vann er nødvendig for å komme inn i Guds rike! Uten vann - ingen evighet i himmelen. Vann og Ånd blir likestilt her. Ifølge W.E.Vines forklaringer til nytestamentlige ord, blir vann brukt symbolsk her i Joh.3,5 enten om 1) Guds Ord (som i 1.Pet.1,23: For dere er gjenfødt, ikke av forgjengelig, men av uforgjengelig sæd, ved Guds ord, som lever og blir, jfr den symbolske bruken i Ef.5,26: ... for å helllige den ved å rense den ved vannbadet i Ordet) eller om 2) dåpen som et uttrykk for den troendes identifisering med Kristus i Hans død, begravelse og oppstandelse.
Dette ble kanskje litt  vel teoretisk, men poenget er at vann er et bilde på Guds Ord. Jesus viser det tydelig i sitt møte med den samaritanske kvinnen."Da kommer en kvinne fra Samaria for å dra opp vann. Jesus sier til henne: Gi meg å drikke! Hans disipler var gått inn i byen for å kjøpe mat. Den samaritanske kvinnen sier til ham: Hvordan kan du som er jøde, be meg, en samaritansk kvinne, om å få drikke? Jøder har nemlig ikke omgang med samaritanere. Jesus svarte og sa til henne: Kjente du Guds gave, og visste du hvem det er som sier til deg: Gi meg å drikke - så hadde du bedt ham, og han ville gi deg levende vann! Kvinnen sier til ham: Herre, du har ikke noe å dra opp vann med, og brønnen er dyp. Hvor har du da det levende vann fra? Du er da vel ikke større enn vår far Jakob, som gav oss brønnen og selv drakk av den, og likeså hans sønner og buskapen hans? Jesus svarte og sa til henne: Hver den som drikker av dette vann, blir tørst igjen. Men den som drikker av det vann jeg vil gi ham, skal aldri i evighet tørste, men det vann jeg vil gi ham, blir i ham en kilde med vann som veller fram til evig liv. Kvinnen sier til ham: Herre, gi meg dette vannet, så jeg kan slippe å tørste og gå hit for å dra opp vann! (Joh. 4,7-15, mine uthevinger).
Jesus sa om seg selv at Han er det levende vann, og den som drikker av Ham skal aldri i evighet tørste!
Hvis jeg ikke drikker vann (eller annen væske) i løpet av noen timer, blir jeg tørst. Hvis jeg ikke drikker vann på tre dager, vil jeg nærme meg døden. Hva med "det levende vann"? Hvor lenge kan det gå før jeg blir tørst eller dør uten det?
Vi tenker kanskje at vi kan lese i Bibelen når vi vil og så mye eller lite vi vil og leve i seier og fremgang. Feil! Ingen kan leve et seirende og fremgangsrikt kristenliv uten å drikke vann! For å være sunn og ha krefter fysisk sett, må jeg drikke vann flere ganger om dagen. For å være åndelig sunn og ha åndelige krefter, må jeg drikke det levende vannet hver dag.
Tenk deg en potteplante. Du kommer hjem fra butikken med en nydelig plante, røde blomster, friske, grønne blad og passe fuktig jord. Du setter den på hedersplassen på stuebordet, og gleder over dens skjønnhet og gode duft. Dagen etter er den like fin, og det samme neste dag. Men den fjerde dagen begynner den å henge med blomsterhodene, bladene visner i kantene og den ser rett og slett syk ut. Du kan ikke skjønne hva som har skjedd. Du tar med deg blomsten tilbake til forretningen og klager. Du kjøpte en blomst som skulle vare i flere uker, og så visner den etter bare fire dager!
Spørsmålet du får gjør deg både sint og flau. "Hvor mange ganger har du vannet den?" spør damen i butikken. "Vannet? Må jeg vanne den?" "Ja, du må vanne den hver dag, litt vann hver dag, og planten holder seg frisk og fin i flere uker."
Du går hjem, vanner planten og det tar ikke mange minuttene før bladene får liv igjen og blomstene ser friske og fine ut. Du har lært en lekse!
I det naturlige skjønner vi at det må naturligvis være sånn. Blomster må ha vann for å overleve. Men det er ikke annerledes i den åndelige verden. Vi må ha vann for å overleve! Du og jeg må ha Guds Ord  hver dag for å overleve. Et par dager uten Ordet ser tilsynelatende ikke ut til å bety noe, men "dødsprosessen" har allerede startet, og etter noen dager uten Guds Ord, både ser og føler vi at vi er blitt visne, bladene gulner og blomstene henger med hodet, for å bruke bildet med potteplanten.
Hvor lenge kan du leve uten vann? Ikke veldig lenge! Ta til deg av Guds levende vann hver dag, så beholder du friskheten, gløden og livet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar