mandag 14. mars 2011

Trøst i vanskelige tider

"Jesus sier til ham (Tomas): Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg" (Joh. 14,6).
En har sagt det slik: Det er farlig å leve, du kan dø av det! Dersom ikke Jesus kommer igjen og henter oss opp til seg før vi dør, er døden det sikreste vi har foran oss. Men før vi dør har vi et liv å leve; et liv som vi ønsker å leve på best mulig måte. En ufrelst dame jeg kjenner sa det slik: "Jeg ble skilt fra mannen min, og nå ønsker jeg å få mest mulig ut av livet. Jeg vil leve sammen med kjæresten min, ha det gøy og nyte livet så lenge jeg kan!" Det er en vanlig holdning blant ufrelste, og kanskje også blant noen kristne?
Livet er kort, det er usikkert og vi ser ulykker, katastrofer og vanskeligheter rundt oss på alle kanter. Mange søker trøst i rusmidler, andre i et utsvevende liv. Men vi som er kristne har en sikker tilflukt: Jesus. Han er den veien jeg skal gå, Han er den sannheten jeg bygger livet mitt på, og Han er det livet jeg lever. Kun Jesus kan gi meg den tryggheten, trøsten og sikkerheten jeg lengter etter i dette livet. Se bare på disse herlige skriftstedene som viser oss hvordan Gud beskytter og bevarer de som tar sin tilflukt til Ham:
Min Gud er min klippe som jeg tar min tilflukt til - mitt skjold og min frelses horn, min borg og min tilflukt, min frelser. Fra vold frelser du meg. (2 Sam.22,3)

Men alle de som tar sin tilflukt til deg, skal glede seg. Til evig tid skal de juble. Du skal verne om dem, og de som elsker ditt navn, skal fryde seg i deg. (Salme 5,12)
Bevar meg, Gud! For jeg tar min tilflukt til deg. (Salme 16,1)
Vis din miskunnhet i underfulle gjerninger! Dem som tar sin tilflukt til deg, frelser du med din høyre hånd fra deres motstandere. (Salme 17,7)
Bevar min sjel og utfri meg! La meg ikke bli til skamme, for jeg tar min tilflukt til deg. (Salme 25,20)
Bare du, Jesus, er min eneste trygghet, Du er mitt eneste gode, og kun hos Deg kan jeg være trygg.
DU ER MIN TRØST I VANSKELIGE TIDER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar