onsdag 9. mars 2011

Hvem er Jesus for deg?

Har du tenkt over hvem Jesus er for deg - egentlig? Jeg går ut ifra at du er frelst, så Han er din Frelser. Men hva betyr det, og er Han noe mer?
Hva du svarer på spørsmålet i overskriften er ikke bare et retorisk spørsmål, men et spørsmål som gjelder liv og død. Mange vil stå foran Gud på dommens dag og ikke kunne gi et fullgodt svar på spørsmålet, fordi de aldri har tatt stilling til hvem Jesus er for dem.
Jesus visste at det var livsnødvendig for disiplene at de visste hvem Han var, derfor spurte Han dem:

"Da Jesus var kommet til traktene ved Cæsarea Filippi, spurte han sine disipler: Hvem sier folk at Menneskesønnen er? De svarte: Noen sier døperen Johannes, andre Elias, andre igjen Jeremia eller en av profetene. Han sier til dem: Men dere, hvem sier dere at jeg er? Da svarte Simon Peter og sa: Du er Messias, den levende Guds sønn" (Matt. 16,13-16).

Først stiller Han et generelt spørsmål: Hvem sier 'folk' at jeg er? Og Han fikk til svar at noen sier det og noen sier noe annet. Men så blir Jesus mer personlig og spør disiplene direkte: "Men dere, hvem sier dere at jeg er?"

Det samme spørsmålet stiller Han deg og meg: "Hvem sier DU at jeg er?"
Hva svarer du umiddelbart? "En god venn", "min Frelser", "min sikkerhet for et liv i himmelen", eller "Guds Sønn"? Peter svarte: "Du er Messias, den levende Guds sønn". Jesus likte det svaret. Han sa til og med at det ikke var Peter som hadde kommet på det av seg selv, men at Gud hadde gitt ham svaret. Og når Jesus var enig med Peter i at Han var Messias, den levende Guds sønn, må Han også være det samme for deg og meg.
Hva betyr 'Messias'? Det betyr 'den salvede'. Jesus er Guds sønn som ble salvet til å utføre en helt spesiell gjerning for å redde deg og meg fra evig død. Når vi bekjenner det og tror på det, blir vi frelst. Rom.10,9-10 sier: "For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud oppreiste ham fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse (Rom 10,9-10).
Hvem er Jesus for meg? Han er Den Salvede, levende Guds sønn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar