lørdag 24. juli 2010

Salige er de ...

"Salig" er et ord vi ikke bruker så mye i vanlig dagligtale. Men Jesus brukte det mye. Og når Jesus brukte det mye, må det være et godt ord å bruke.
Hva betyr det å være "salig"? I Tanums store rettskrivningsordbok står det at "salig" betyr "lykkelig". Og "salighet" er en lykketilstand, himmel, frelse. I Webster's dictionary står det at "salig" bl.a. betyr "happy", "favored", altså lykkelig, favorisert. Det greske ordet er makarios som viser til lykke og velsighelse. Dette høres bra ut, jeg vil gjerne være "salig". Men hvordan kommer jeg inn i denne tilstanden?
Vi husker sikkert historien om Tomas, som ikke var tilstede da Jesus viste seg for disiplene for første gang etter oppstandelsen. Da disiplene fortalte Tomas at de hadde sett Jesus, trodde han dem ikke. Og da Jesus møtte Tomas ved en senere anledning, irettesatte Han ham, viste ham sårene i hendene og i siden sin og sa: "Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror" (Joh. 20,29, min utheving). For å bli "salig" må jeg altså tro uten å se. Det ligger i hele begrepet "tro" at det er noe jeg gjør uten å se det jeg tror på. Mange sier: "Hvis jeg ikke får se det, tror jeg det ikke". Det er ikke tro i det hele tatt. Hvis jeg ser det, trenger jeg ikke tro det. Og et annet Skriftsted som er viktig her, er: "Men uten tro er det umulig å være til behag for Gud" (Hebr. 11,6). Ordet "umulig" er et sterkt ord. Når noe er umulig, går det absolutt ikke an. Hvis vi ønsker å behage Gud, vi ha tro. Hva må vi tro? Vi må tro "... at han er til, og at han lønner dem som søker ham" (resten av vers 6). Når vi tror på Gud, som vi ikke ser, vil Han lønne oss. Og lønnen er "saligheten" vi leste om i Joh. 20,29.
Jeg kommer sannsynligvis tilbake med mer om "salighet" og hva det er i senere innlegg. Men i dag kan du glede deg over at dersom du tror uten å se), er du SALIG!
Gud velsigne deg i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar