fredag 2. juli 2010

Om veien synes rett ...

"Det er en vei som synes rett for en mann, men enden på det er dødens veier" (Ordspr. 14,12).
Vi går alle sammen på "en vei". Og den veien hver enkelt av oss går på, synes sannsynligvis rett for oss. Hva menes med "å gå på en vei" i dette skriftstedet? Det betyr det livet vi lever, den måten vi lever på, de valg vi tar og de aktivitetene vi fyller dagene med. Det livet jeg lever er den "veien" jeg går. Og for de fleste av oss synes "min vei" rett for meg. Men skriftstedet over sier at en vei kan synes rett, allikevel kan den ende med døden. Jeg tror ikke Salomo her først og fremst mener fysisk død, selv om det kan være en del av betydningen, jeg tror han mener evig død. Og da blir det svært alvorlig og viktig at vi forstår hva han snakker om.
En vei kan synes rett. Hvor kommer "synes" fra? Hvorfra har jeg min formening om at mitt liv leves riktig? Mine "synsinger" kommer fra tradisjon, påvirkning fra familie, venner og samfunnet jeg lever i, fra lærere, kamerater og media. Hvis disse kildene er styrt av Guds Ord og de gir meg påvirkning som er i overensstemmelse med Bibelen, blir "synsingen" min riktig, ikke bare for meg, men også etter bibelsk standard, og min vei ender ikke i døden.
Hvis derimot mine kilder er styrt av verdslige holdninger, tanker og følelser, vil mine "veier" og min "synsing" bli farget av det menneskelige, og ikke det som er Guds vilje og mening.
Synes du veien din er rett? Enden på den kan allikevel være dødens veier. Be Gud vise deg om det er ting i livet ditt som Han ønsker at du skal forandre slik at enden på "veien" din kan bli livets vei.
"I dag, om dere hører hans røst, da forherd ikke deres hjerter ... Men forman hverandre hver dag, så lenge det heter i dag, for at ikke noen av dere skal forherdes ved syndens svik" (Hebr. 3,7-8+13).
Gud velsigne deg til å leve i Herrens lys i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar