tirsdag 13. juli 2010

Sinnet er en kamparena

Hva tenker du når du hører ordet "kamparena"? Krig? Kamp? Fiender? Og kanskje mye mer. En kamparena er "et sted hvor en kamp er eller ble utkjempet". Altså et sted hvor forskjellige interesser møtes for å prøve å vinne seier over den andre.
Sinnet vårt er en slik kamparena. Hvis vi ønsker å leve et seirende (kristen)-liv, må vi vinne seieren i og over sinnet vårt. Det er der kampen står. Hva er "sinnet"? Det er tankene, følelsene og viljen min. Det er det som utgjør den jeg er, personligheten min, måten min å være på.
Når vi blir frelst, blir ånden vår født på nytt, og vi blir Guds barn ved troen på Jesus Kristus. Mange kristne stopper imidlertid der, og tror at det er alt som skal til for å leve et seirende og rikt kristenliv. Å bli født på nytt, eller frelst som vi også kaller det, er kun inngangsbilletten til det kristne livet. Det kan sammenliknes med når et barn blir født inn i verden. Ved fødselen blir barnet født, men ingen foreldre ville vel være tilfreds dersom barnet deres forble på babystadiet resten av livet? Alle foreldre ønsker utvikling og vekst for barnet sitt.
Men dessverre er det mange mennesker som har vært frelst i 10, 20, 30 år og enda lenger, men åndelig sett er de på babystadiet i sin utvikling. Det er tragisk og det er unødvendig. Fra den dagen vi ble frelst, er det Guds mening og vilje at vi skal "vokse opp til ham som er hodet, Kristus." (Ef. 4,15). Peter oppfordrer oss til å "... vokse i nåde og kjennskap til vår Herre og frelser, Jesus Kristus!" (2. Pet. 3,18). Hvor er det veksten foregår? Er det i ånden? Nei, ånden vår ble født på nytt én gang for alle. Akkurat som vi ikke kan bli født fysisk mer enn én gang, kan vi heller ikke bli født på nytt mer enn én gang. Veksten foregår i sinnet vårt, i tankene, følelsene og viljen vår. Guds mål med veksten vår er at våre tanker, følelser og vår vilje skal bli så samstemte med Hans tanker, følelser og vilje at "Guds vilje er min lov". "Menigheten ... ble oppbygget og vandret i Herrens frykt, og vokste ved Den Hellige Ånds hjelp" (Apg. 9,31).
Problemet vi har er imidlertid at vi har en fiende som gjør alt han kan for å forhindre at vi vokser i Herren. Fienden kommer med alle mulige slags negative tanker og vonde følelser og får oss til å tro at det er enten vi selv eller Gud som gir oss det negative. I mange tilfeller godtar vi de negative tankene som en naturlig del av livet og setter oss ikke til motverge. Ja, onde og negative tanker er en del av livet, av det naturlige livet, men Jesus har overvunnet det naturlige livet, og gitt oss et overnaturlig liv, og i det overnaturlige livet har vi makt over onde og negative tanker. "For våre våpen er ikke kjødelige, men de er mektige for Gud til å bryte ned festningsverker, idet vi river ned tankebygninger og enhver høyde som reiser seg mot kunnskapen om Gud, og tar enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus" (2. Kor. 10,3-5). Det er jeg som må gå inn i kampen og det er jeg som bestemmer hvem som skal vinne kampen i sinnet mitt. Hvordan kan jeg makte det? Skriftstedet over fra Apg. 9,31 sier at menigheten vokste ved Den Hellige Ånds hjelp. Sånn må det være for oss også. I oss selv har vi ikke mulighet til å vinne seieren i sinnet vårt, men ved Den Hellige Ånds hjelp er alt mulig.
La Den Hellige Ånd vise deg områder i livet ditt hvor du trenger å vinne seier og be Ham om hjelp til å vinne den seieren som er tilgjengelig i Jesus Kristus. Da kan du, som Paulus, si: "Gud være takk, som gir meg seier ved min Herre Jesus Kristus!" (1. Kor. 15,57).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar