mandag 12. juli 2010

Glad eller motløs?

"Et glad hjerte gir god legedom, men en motløs ånd tar margen fra benene" (Ordspr. 17,22).
Glad eller motløs? Det er temaet i dag. "Hvordan har du det?" spør vi hverandre når vi møtes. Hva forventer vi til svar? "Takk, bare bra" er et godt svar, for det krever ikke at vi engasjerer oss i den andres situasjon. "Ikke så bra, dessverre", er et mye vanskeligere svar. Hva gjør jeg med det? Hvilket svar gir jeg vedkommende? De fleste nordmenn er ikke så flinke til å ta del i andres liv og følelser. Vi blir litt sjenerte og ønsker å trekke oss tilbake når vi står overfor en vi kjenner som har det vanskelig. Vi vil jo ikke trenge oss på, og vi føler kanskje at vi ikke har så mye å bidra med.
Skriftstedet over er kort og enkelt, men inneholder et hav av visdom og hjelp til den som er motløs. En annen oversettelse av første del av skriftstedet sier: "Glede i hjertet gir god helse". Hvordan får vi glede i hjertet? Salme 16 er en salme som viser oss hvordan gleden kommer. Hele salmen er en "gledessalme", men spesielt versene 6-9 er gode: "En arvedel er tilfalt meg på liflige steder. Ja, jeg har en herlig arv! Jeg vil prise Herren som har gitt meg råd - også om nettene minner mine nyrer meg. Jeg setter alltid Herren for meg. Han er ved min høyre hånd, jeg skal ikke rokkes. Derfor gleder mitt hjerte seg ..." (min utheving). Derfor viser til noe som sto foran. Mitt hjerte kan glede seg fordi 1) jeg har en herlig arv, 2) Herren har gitt meg råd, 3) Herren er ved min høyre hånd og 4) jeg skal ikke rokkes. Fire herlige ting å glede seg over!
Når vi fokuserer på det som Herren har gitt oss, fylles vi av glede.
Den siste delen av innledningsskriftstedet, sier at motløshet er en ånd. Det samme sier 2. Tim. 1.7: "Gud ga oss ikke motløshets ånd ...". Når vi vet at motløshet er en ånd, og at den ikke kommer fra Gud, (for Gud ga oss krafts og kjærlighets og sindighets ånd, (resten av vers 7)), vet vi også hvordan vi skal bli kvitt den. Vi "står den imot i Jesu navn, og den må fly fra oss" (Se 1. Peter 5,9 og Jakob 4,7). Lett? Nei, ikke alltid. Fungerer det? Ja, hver eneste gang. Men vi må GJØRE det og VILLE det. Å synes synd på seg selv, hjelper ikke. Men å ta sin tilflukt til Herren og det Han har gjort for og i oss, det hjelper. Der ligger seieren og der ligger gleden.
Glad eller motløs? Er Gud for deg, hvem er da imot deg? Velg gledens vei, og motløsheten må vike i Jesu navn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar