tirsdag 6. juli 2010

Trygg - alltid, over alt og til alle tider

"Om tusen faller ved din side og ti tusen ved din høyre hånd - til deg skal det ikke nå. ... For du, Herre, er min tilflukt! ... Intet ondt skal ramme deg, og ingen plage skal komme nær ditt telt" (Salme 91,7;9-10).
Er du trygg? "Ja," sier du kanskje, "jeg har både husalarm og gode naboer som passer på når jeg er borte." Det er bra. Husalarm er fint og det kan skremme tyver bort fra huset ditt. Og gode naboer er viktig for et velfungerende lokalsamfunn. Men UTEN alarm og gode naboer, føler du deg trygg da?
Salme 91 er "trygghetssalmen" i Bibelen. Uansett hvilken situasjon du er i, så er Salme 91 noe du kan ty til og stole på. Bare tenk på vers 7: 11.001 mennesker er samlet. Det skjer en katastrofe, kanskje en orkan, en flodbølge, et enormt haglvær eller et utbrudd av en dødelig pest. Og når katastrofen er over, står det én person igjen - DU! 11.000 mennesker døde, men DU står igjen som den eneste overlevende. Det er hva vers 7 sier.
Gjelder det for alle mennesker? Nei, tydeligvis ikke, for det var langt flere som falt enn som overlevde. Hva er så "oppskriften" for å være den ene som overlever blant 11.001 mennesker? Det er å sitte i Den Høyestes ly, å bo i Den Allmektiges skygge, det er den som sier til Herren: Min tilflukt og min borg, min Gud som jeg setter min lit til! (Vers 1). Det vil si at den som tar sin tilflukt til Herren og stoler på Ham over alt annet OG som SIER at Gud er hans/hennes borg og den jeg setter min lit til, han eller hun kan være trygg uansett omstendigheter. Det mennesket kan hvile i alle situasjoner og møte dagen og morgendagen uten frykt og uten redsel.
Herlig? Ja, absolutt. Sant? Ja, 100 %. Kan jeg være den ene? Ja, alle som tror og handler på vers 1 kan være den ene. Gud har ingen utvalgte favoritter. Han har sørget for en vei som er åpen og tilgjengelig for alle. Den veien heter Jesus, og "... den som kommer til meg, vil jeg slett ikke støte ut" sa Jesus i Johannes 6,37.
Er du trygg i dag? Hvis ikke, ta din tilflukt der hvor tilflukt og trygghet er å finne - i Jesus!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar