onsdag 6. januar 2010

Lovsyng Herren!

"Nå løfter jeg mitt hode høyt over mine fiender rundt omkring meg. Jeg vil ofre jubeloffer i hans telt, jeg vil synge og lovsynge for Herren" (Salme 27,6).

Jeg vet ikke hvor mange ganger Bibelen oppfordrer oss til å lovsynge Herren, men det er MANGE. Både det gamle og det nye testamentet har mange oppfordringer til å prise og lovsynge Herren. Det er ikke alltid jeg føler at jeg har lyst til å lovsynge Herren. Men skriftstedet over sier noe om vår holdning til det å prise Gud. Det står jeg vil ofre jubeloffer, jeg vil synge og lovsynge for Herren. Altså er det å lovsynge og prise Gud noe jeg bestemmer meg for å gjøre, eller bestemmer meg for å ikke gjøre.
Hvis jeg virkelig ønsker noe, gjør jeg alt i min makt for at det skal skje. Hvis jeg virkelig ønsker å slanke meg 5 kg, spiser jeg mindre eller annerledes enn tidligere og jeg trimmer mer. Jeg vet at kiloene raser ikke av uten at jeg gjør noe for det. Hvis jeg virkelig ønsker å ta den turen jeg har hatt lyst på lenge, bruker jeg pengene mine på den og ikke på andre ting. Hvis jeg virkelig ønsker å gjøre Guds vilje, bruker jeg viljen min til å lovsynge og prise Ham, for jeg vet at det behager Gud å bli lovprist og lovsunget.
Når det kommer til stykke, handler ALT i livet (også kristenlivet) om jeg virkelig ønsker noe eller ikke. Det jeg virkelig ønsker, bruker jeg viljen min til å gjennomføre. Jeg vil er et godt utgangspunkt for et rikt og fremgangsrikt liv.
Er det tungt å prise Gud? Ser du ingen grunn til å lovsynge Ham? I verset i innledningen leste vi at jeg vil OFRE jubeloffer ... Kanskje du må ofre noe for å komme inn i det livet og det forholdet til Gud som du lengter etter? Kanskje jeg må gi opp min egen lyst til å gjøre mine egne ting og ofre noe til Gud? Kanskje det er jubeloffer og lovsanger som kommer fra et hjerte som vil tekkes Gud jeg må ofre? Jeg har forsøkt det, og det virker. Når jeg lovsynger og priser Gud for Hans godhet og frelse, og jeg gjør det ut fra viljen min og ikke følelsene, vil følelsene følge etter.
Jeg setter Guds ønske foran mitt eget ønske, og det fører alltid til at Gud vinner skikkelse i meg og jeg blir velsignet.
Ha en velsignet, lovprisende dag i Hans nærhet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar