lørdag 9. januar 2010

Kar av forskjellige slag

"I et stort hus er det ikke bare kar av gull og sølv, men også av tre og leire. Noen kar er til ærefullt bruk, andre til vanære." (2. Tim. 2,20).

Har du noen gang hørt andre si eller sagt selv at det er ok å være et kar av tre eller leire? Gud sier jo her at det finnes kar av alle slag, gull, sølv, tre og leire. Og så kan vi kanskje tenke at vi overlater til "de store" å være kar av gull og sølv, mens vi "vanlige kristne" kan være kar av tre og leire. Gud har jo sagt det, så det må være ok å være et leirkar, kan vi tenke.

Men er det det Gud egentlig sier her? Det er en god regel å aldri lese et skriftsted uavhengig av sammenhengen. Mye vondt har kommet ut av å løsrive skriftsteder fra sammenhengen det står i. Og hvis vi leser sammenhengen som skriftstedet over står i, ser vi at det her snakkes om å holde seg rene og borte fra "verden" og verdslige lyster. Og vers 21 har en viktig opplysning til oss om hvordan vi skal forholde oss til disse tingene: "Den som nå har renset seg så han holder seg borte fra disse vanærens kar, blir selv et kar til ære, - helliget, nyttig for husbonden, satt i stand til all god gjerning." (Min utheving). Og så fortsetter Paulus i de neste fem versene med å snakke om hva vi skal gjøre for å rense oss.

Hvem er det som kan gjøre noe for å bli et kar til ære? Er det Gud? Nei, det er "den som". "Den som" betyr du og jeg og alle som gjør noe for å følge det som står. Du og jeg kan selv avgjøre hva slags kar vi ønsker å være. Hvis vi ikke
  • flyr ungdommens lyster
  • jager etter rettferdighet, tro, kjærlighet og fred
  • viser fra oss de tåpelige og uforstandigs stridsspørsmål som føder strid
  • er vennlige mot alle
  • er villige til å tåle ondt
  • tilretteviser med saktmodighet dem som sier imot (vv 22-26).

da forblir vi et kar til vanære, eller et kar av tre og leire. Men vi kan bli et kar av gull og sølv ved å gjøre det som skal til, jfr. listen over. Det er DU OG JEG som bestemmer hvilken type kar vi skal bli ved det livet vi lever.

Og hvis vi lurer på hva vi skal velge, har 5. Mosebok 30,19 et godt råd: "Jeg tar i dag himmelen og jorden til vitne mot dere: Livet og døden har jeg lagt fram for deg, velsignelsen og forbannelsen. VELG DA LIVET, så du kan få leve, du og din ætt!" (Min utheving).

Velg livet!

2 kommentarer:

  1. Jeg har i noen uker bladd i din blogg. Det er oppløftende lesing! Du poengterer viljens betydning, og det er jo ryggraden i kristenlivet. Jesus sier: "Om noen vil gjøre Guds vilje, da skal han kjenne..." (Joh 7,17) Når jeg leste om disse karene, tenkte jeg på et annet bilde Paulus bruker, nemlig om å bygge med gull, sølv, kostelige steiner, tre, høy eller halm. 1 Kor 3. Det dreier seg om kvalitet. Det kan virke ydmykt å ikke velge det edleste, men jeg er overbevist om at de som velger det edleste er ikke store i egne øyne, men de har en stor Gud.

    Hilsen, Arja

    SvarSlett
  2. Hei Arja
    Så koselig at du leser i bloggen min. Og jeg er enig med deg i at det å velge Guds beste IKKE er å være stor i seg selv, men virkelig er etter Guds hjerte.
    Ha en velsignet dag!

    SvarSlett