tirsdag 5. januar 2010

Født på nytt til et levende håp!

"Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, som etter sin store miskunn har gjenfødt oss til et levende håp ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde..." (1. Peter 1,3)

Et nytt år med sine mange utfordringer, gleder, sorger og opplevelser står foran oss. Hva venter jeg av det nye året? Har jeg noen forventninger eller føler jeg at jeg ikke har noe å se fram til?

Dagens lille oppmuntring handler om at Gud har født deg og meg på nytt til et levende håp. Hva er et håp? Ifølge ordboka er det "desire for something to happen, combined with the expectation that it will". (Oxford Advanced learner's dictionary), altså et ønske om at noe skal skje kombinert med forventningen om at det vil skje. Et håp er på en måte det samme som et ønske, men med en (reell) forventning knyttet til det. Jeg forventer at det jeg ønsker skal skje.

Nå er det ikke alle ønsker som blir oppfylt. Oppfyllelsen er i stor grad avhengig hva som er grunnlaget for ønsket mitt. Ønsker jeg meg 20 varmegrader og sol i Norge i januar, er det et fåfengt håp. Ønsker jeg meg at alle mennesker skal være snille mot meg, er det et fåfengt håp. Det vil ikke skje. Men ønsker jeg meg noe som er etter Guds vilje og som jeg ser i Hans ord, har håpet mitt et anker som gjør at jeg kan forvente at det skjer. I dagens bibelvers ser vi at det er Gud som har født oss på nytt til et levende håp... Ikke et dødt håp som svever rundt uten grunnlag, men det er et levende håp. Håpet om "...en arv som er uforgjengelig og uflekket og uvisnelig, og som er gjemt for dere (deg og meg) i himlene - dere (vi) som ved Guds makt blir holdt oppe ved tro, til den frelse som er ferdig til å bli åpenbaret i den siste tid." (1. Peter 1,4-5).

For et håp! For en fremtid! Og for en nåtid! For håpet om arven som er omtalt her gjelder ikke bare evigheten på den andre siden, det gjelder også her og nå. Frelsen er en stadig pågående prosess, den er ikke en enkeltstående, avsluttet handling da vi tok imot Jesus og ble født på nytt. Frelse kommer fra det greske ordet sozo og det betyr "hel" og "frisk", å redde tilbake til den skapelsesmessige intakte, friske, hele tilstand som menneskene var i før fallet. Sozo innebærer den fullkomne tilværelsen, kroppslig, sjelelig og åndelig fullkommenhet. Dette er det vi håper på når vi er født på nytt. Og det er ikke et forgjengelig og uoppnåelig håp, men et håp som bygger på Jesu Kristi oppstandelse fra de døde.

Så kan vi gå det nye året i møte med et levende håp og en jublende glede.

Godt nytt håpefullt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar