torsdag 30. juli 2009

Ordet bærer frukt

Markus 4,20: Men dette er de som ble sådd i den gode jord; de som hører ordet og tar imot det og bærer frukt; noen tretti foll, noen seksti foll, noen hundre foll." (Min utheving).

Liknelsen om såmannen er godt kjent blant de kristne. De av oss som har gått på søndagsskolen for en del år siden, husker sikkert flanellografen med såmannen som strødde frø rundt seg. Jeg syntes han så så trist ut der han gikk med frøene sine.

Og det er trist at frøene blir sådd og det blir mindre frukt enn det kunne vært.

Guds ord er frøene. Det blir sådd ut til alle som vil høre. Men i denne liknelsen forteller Jesus oss at det er ikke nok å høre, vi må også ta imot. Og det er når vi tar imot, at troen kommer, for troen kommer ved Guds ord. Og uten tro er det umulig å tekkes Gud. Det herlige er at når vi hører ordet og tar imot det, så er det Gud som forårsaker at ordet bærer frukt. Det er ikke vårt eget strev eller vår fortjeneste. Vår del av fruktproduseringen er å høre og ta imot ordet. Kanskje det å ta imot ordet er det vanskeligste. Å høre det er enkelt, det krever kun at vi bruker ører eller øyne. Men å ta imot, det krever et åpent sinn, det krever at vi ikke kommer med motargumenter eller stiller kritiske spørsmål. Å spørre Gud om hva han mener med ordet, er naturligvis greitt. Maria spurte engelen hvordan det skulle gå til at hun skulle få et barn, siden hun ikke hadde vært sammen med noen mann. Det var et ærlig spørsmål som fikk et ærlig svar.

Men når vi stiller kritiske spørsmål fordi vi ikke liker det Guds ord sier, eller fordi vår tradisjon sier noe annet og vi ikke kan eller ønsker å forandre oppfatning, da tar vi ikke imot ordet, og det produserer ikke frukt i vårt liv.

Så i dag vil jeg be Gud vise meg om jeg har noen forutinntatte meninger eller holdninger eller tradisjoner som går imot det han sier til meg i ordet. Og hvis jeg har det, vil jeg la dem fare, ta imot ordet og la det bære frukt, tretti, seksti, og forhåpentligvis hundre foll i mitt liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar