onsdag 1. juli 2009

Gleden i Herren

"Dere skal øse vann med glede av frelsens kilder". (Jesaja 12,3).

Når du tenker på en kilde, hva tenker du på? Sannsynligvis en brønn med vann. Og hvis du tenker som meg, så tenker du en brønn som renner over av friskt, kaldt, klart og godt vann.
Bibelen beskriver frelsen som en slik kilde. Og den kilden skal vi øse av. Men hva med andre kilder? Er det andre kilder i livet mitt? Og hvilket opphav har i tilfelle de?
Salme 87,7: "Og de som synger og danser, skal si: Alle mine kilder er i deg." Alle mine kilder! Det er mitt ønske for mitt liv, at alle mine kilder skal være i Herren. Men det er ingen selvfølge at det er slik.
I Jeremia 2,13 står det: "For to onde ting har mitt folk gjort: Meg har de forlatt, kilden med det levende vann, og de har hogd seg ut brønner, sprukne brønner som ikke holder vann." Det går altså an for Guds folk å hogge sine egne brønner, brønner som ikke holder vann. Men det blir et tomt og utilfredsstillende liv.
Nei, vi må drikke av frelsens kilder. Som Jesus sa: "Men den som drikker av det vann jeg vil gi ham, skal aldri i evighet tørste, men det vann jeg vil gi ham, blir i ham en kilde med vann som veller fram til evig liv. (Joh 4,14). Når vi drikker av livets kilde, blir vi ikke tørste, og kilden i oss renner over til andre. Det er et herlig liv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar