søndag 16. august 2009

Jesus - alt har jeg i det navnet

"Herrens Ånd er over meg, for han har salvet meg til
  1. å forkynne evangeliet for fattige
  2. å forkynne for fanger at de skal få frihet
  3. å forkynne for blinde at de skal få syn
  4. å sette undertrykte fri
  5. å forkynne et nådens år fra Herren".

Disse ordene av Jesus, referert i vår bibel i Lukas 4,18-19, er en utrolig sterk programerklæring av Jesus. Hadde han virkelig dekning for alt det han sa her? Og - og det er det som er så viktig for meg - gjelder hans utsagn i dag, for meg, nå?

Jeg har levd med Jesus i mange år, og jeg er fremdeles "sulten" på å lære mer om ham. Da jeg var nyfrelst, var det et uttrykk som var vanlig brukt: "Det er mere land å innta". Når vi hadde vært på et godt møte hvor Guds Ånd hadde vært tilstede og vi var blitt "refreshed" og følte at vi hadde lært mer og kommet videre i vårt kristenliv, var vi stadig på leting etter mer. "Mer land å innta" ble noe vi levde med, og som vi higet etter. Jeg kjenner ikke så mye til at det blir brukt i dag, men kanskje det er andre uttrykk ungdommen bruker som innebærer det samme?

Uansett - det er viktig, ja, livsnødvendig for en kristen å ikke bli "mett", men stadig være "sulten" på mer, lære mer, oppleve mer, forstå mer, komme nærmere Guds vilje og hans plan for oss.

Men jeg opplever at mange kristne står fast, for å si det sånn. Vi har gått oss trøtte i den kristne vandringen, vi har på en måte gitt opp, for det har blitt så mange nederlag og så lite fremgang, synes vi.

Men det jeg ønsker i dag, er å rette blikket mot Jesu ord i Lukas 4. Han KOM FOR Å UTRETTE EN DEL TING. Og de fem programerklæringene i Lukas 4, 18-19, har han ikke trukket tilbake.

Han kom virkelig for å forkynne evangeliet for fattige. Hvem er fattig? Den som ikke har penger? Ja, naturligvis, men å være fattig betyr så uendelig mye mer. Å være fattig i åndelig forstand er mye verre enn å være fattig på penger. Og Jesus kom for å føre oss ut av fattigdommen og inn i rikdommen i sitt rike.

Jesus kom også for å sette de fangne, eller de som er bundet, fri. Er du bundet i dag? Er jeg bundet i dag? Hvis ja, har vi en som setter oss fri, og hans navn er Jesus. Han har gitt oss makt over alt fiendens velde (Lukas 10,19), dvs. makt til å bli fri fra det som tynger oss. (Se også Markus 16,17-18).

Er du blind? Da har Jesus sagt at han kom for at du skal få syn. Hva betyr det å være blind? Det betyr å ikke se. Både fysisk og åndelig. Vi ser i bibelen at Jesus helbredet fysisk blinde (Matt 9,27-30; 12,22; 20,30-34). Men han snakket også om åndelig blinde. "... Hver plante som min himmelske Far ikke har plantet, skal bli rykket opp med rot. La dem fare! De er blinde veiledere for blinde, og når en blind leder en blind, faller de begge i grøften." (Matt 15,13-14). Uansett om du er blind fysisk eller blind åndelig, så kom Jesus for å gi deg syn.

Undertrykte skal settes fri, sa Jesus. Han gjorde folk fri - fri fra religiøsitetens svøpe, fri fra egne mindreverdighetstanker og ikke minst, fri fra djevelens bånd og lenker. Jeg tror mange kristne er undertrykte av djevelen. Det er så lett å tro at onde ånder kun opererer i "bushen" i Afrika og andre steder langt unna oss. Men det er absolutt ikke tilfelle. Hvis vi virkelig kunne se inn i den åndelige verden (som enkelte har fått oppleve), vil vi se at det er mange onde ånder som holder folk bundet og undertrykt. Og i 2. Kor. 10,4-6 snakker Paulus om "tankebygninger" og "enhver høyde som reiser seg mot kunnskapen om Gud". Jeg tror dette er tanker og påvirkning som kommer av at onde ånder plager oss. Hvis det ikke var onde ånder tilstede, hvorfor ga Jesus oss makt over dem? Hvis de ikke plager oss, hvorfor skal vi drive dem ut? (Markus 16,18-18). Men Jesus ga oss makt over dem, og de skal og kan drives ut, ikke bare av noen få utvalgte, men av "de som tror" (Mark 16,17). Det er herlig, jeg får lyst til å rope HALLELUJA her jeg sitter alene og skriver.

Til slutt sa Jesus at han skulle forkynne et nådens år fra Herren. I den gamle pakt var hvert femtiende år "nådens år", men nå er hvert år, hver uke og hver dag et nådens år fra Herren. I nådens år blir det som er bundet satt fri og vi kan fritt komme å få motta alt Herren har gitt oss.

I Jesus er alt dette tilgjengelig for alle mennesker - jeg har alt jeg trenger i Jesus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar