lørdag 22. august 2009

Grip det evige liv!

"Strid troens gode strid! Grip det evige liv som du ble kalt til ..." (1. Tim. 6,12).

Jeg har nettopp kommet hjem fra en rask spasertur, og som vanlig samtalte jeg litt med Herren på min lille vandring. Jeg spurte: "Hvorfor er det så vanskelig å komme videre i kristenlivet, hvorfor synes jeg å stå fast og ikke komme videre?" Vet du hva han svarte? Han svarte med skriftstedet over. Strid troens gode strid! Grip det evige LIV som du ble kalt til.
Det ble en hel preken for meg, og jeg gledet meg til å komme hjem og "utforske" dette litt nøyere. Resultatet av utforskingen følger her:

Når vi tenker på ordet "strid", tenker vi vanligvis på noe negativt. Stridigheter i familien, stridigheter mellom folkegrupper og land. Krig, sult, nød osv, osv. Men her står det at vi skal stride en GOD strid. Og når Gud sier vi skal stride en god strid, må det gå an å stride en god strid. Det er bare dumt å argumentere mot Gud, det lønner seg aldri, for han har alltid rett.

Så - det går an å stride en god strid. Men hvilken gode strid? TROENS gode strid. Og i en strid må jeg ha en fiende, noen å stride imot, og jeg må ha våpen. Jeg tenker at ordene i 2. Kor. 10,4-5 gir en god forklaring på hva slags strid det er og hvilke våpen jeg trenger: "For våre våpen er ikke kjødelige, men de er mektige for Gud til å bryte ned festningsverker, idet vi river ned tankebygninger og enhver høyde som reiser seg mot kunnskapen om Gud, og tar enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus."

Våpnene er ikke kniver, bomber, kuler og krutt. Og troens gode strid er ikke en kamp mot kjøtt og blod, men mot noe jeg ikke ser, nemlig festningsverker og tankebygninger og høye tanker som reiser seg mot kunnskapen om Gud (f.eks. stolthet). Og våpnene er at jeg har makt til å ta enhver slik "fiende" til fange under lydigheten mot kristus.

Har jeg en slik makt? Er en slik autoritet innenfor min rekkevidde? Ifølge Guds ord - JA! Jesu siste ord til disiplene i Matteus 28 var: "...Meg er gitt all makt i himmel og på jord! Gå derfor ut ..." (vers 18-19). Det underforståtte verbet i siste setninger er DERE/DU. DU skal gå ut, DERE skal gå ut I MITT NAVN OG I MIN AUTORITET OG I MIN MAKT.

Men det sto mer i verset Gud talte til meg: "Grip det evige liv som du ble kalt til". De to setningene i dette verset hører sammen. Det å stride den gode, troens strid og å gripe det evige liv er to sider av samme sak, tenker jeg.

Men hva betyr det å "gripe det evige liv"? Betyr det å bli frelst og se frem til en evighet med Jesus? Ja, så absolutt. Men "det evige liv" begynner her og nå. Fra det øyeblikket jeg tok imot Jesus og ble Guds barn, begynte mitt evige liv. Jeg gikk over fra (evig) død til (evig) liv.

Hva betyr det for meg i dag? Jeg er ikke så opptatt av å finne ut hvordan det blir på den andre siden når jeg er "hjemme hos Herren", det kommer når det kommer og jeg har en hel evighet til å finne ut av det. Men jeg er mye mer opptatt av og interessert i å finne ut hva "det evige liv" betyr for meg her og nå i DETTE livet.

Det står i verset at vi skal "gripe" det evige liv. Å gripe noe betyr at jeg gjør noe aktivt for å få tak i det og holde fast på det. Hvis jeg skal gripe noe fysisk, må jeg åpne hånden og lukke den rundt det jeg skal ta. Jeg må bruke hjernen og musklene mine for å gripe noe. På samme måte med det evige livet. Jeg må åpne meg for det, og gripe det - ikke med hånden, med troen.

Evig er kanskje lettere å forstå. Det er noe som aldri tar slutt.

Men hva betyr "liv" i denne sammenhengen? Her må jeg ha hjelp av Mr Vine. Det greske ordet som er brukt her er zoe. Det betyr "liv som prinsipp, liv i dets absolutte betydning, liv som Gud har det, det som Faderen har i seg selv, det som han ga sønnen å ha i seg selv (Joh. 5,26) og som sønnen viste verden (1. Joh. 1.2).
På grunn av fallet mistet mennesket dette livet, men gjennom Jesus ble det gitt oss igjen. Det er grunnen til at Jesus er "livet". Dette livet er ikke bare et prinsipp av makt og mobilitet, for det har moralske assosiasjoner som ikke kan skilles fra det, som hellighet og rettferdighet. Død og synd, liv og hellighet er stadig satt som kontraster iskriften.."(Fritt oversatt fra W.E.Vines: An expository dictionary of new testament words.)

Å gripe det evige liv må derfor bety at jeg åpner meg for og tar imot i tro det livet som er i Gud, og som han ga Jesus å gi til meg når jeg blir frelst. Kanskje det er der striden ligger? Å gripe det livet som Gud gir, ja, som ER GUD, det er det striden står i. For er det noe den onde ikke vil, så er det at vi skal få del i Gud og hans liv. Og den striden vil pågå hele livet, så lenge jeg er her på jorden. Men jeg har lest slutten av boka, og jeg vet at jeg skal seire til slutt. Og så "griper jeg troens skjold, med det skal jeg slokke alle den ondes brennende piler" (Ef. 6,16).





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar