mandag 31. august 2009

Når begynner det evige liv?

"Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus." (Joh. 17,3).

Jeg ser av og til at det dukker opp spørsmål om når det evige liv begynner. Og for mange vil det eneste riktige og naturlige svaret være: "Når vi kommer til himmelen". Men i skriftstedet over sier Jesus at det evige liv er at vi kjenner Gud og den Gud utsendte, nemlig Jesus. Gjør vi det? Kjenner vi Jesus? Hvis vi kjenner Jesus, har vi allerede begynt på det evige livet. For Jesus ER livet, han er også veien (til Gud) og han er sannheten (om alle ting). (Joh 14,6).

Når vi synes det er vanskelig å leve "det kristne livet" (hva nå enn det er?), så er det en trøst at Jesus kom for å gi oss det evige livet. Han kom for å "lyse for dem som sitter i mørke og dødsskygge, for å styre våre føtter inn på fredens vei" (Lukas 1,79). Når jeg synes det er "mørkt", når jeg ikke ser hvordan jeg skal komme ut av den vanskelige situasjonen jeg er i eller det problemet jeg møter, så er Jesus det evige livet.. Han er lyset. Han er livet - det evige livet. Det som er Guds liv, det pulserende, levende, gode, evige. Og det gir meg håp for i dag og for i morgen, ja, for evigheten.

I dag vil jeg gi meg over til Han som er livet. Og så vil jeg la hans liv bli større i meg enn mitt eget liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar