tirsdag 1. september 2009

Herrens godhet

"Min sjel, lov Herren, og alt som i meg er, love hans hellige navn!" (Salme 103,1)



Skal ALT som er i meg love Herren? ALT? Ja, ifølge Salme 103 skal alt som er i meg love Herren.

Det er interessant å lese verset i den engelske oversettelsen. Der står det: "Bless the Lord, O my soul, and all that is within me, bless his holy name."

Jeg har lenge lurt på hvorfor det står "bless" på engelsk og "love" på norsk. Er "bless" (engelsk) og "love" (norsk) det samme?
I Rick Renner's "Sparkling Gems from the Greek", står det på side 962 at det greske ordet eulogia, som er brukt her, betyr å si gode eller positive ting. Det er det motsatte av kataraomai, som betyr å forbanne verbalt. Det betyr at "å love" og "to bless" egentlig betyr det samme, nemlig å snakke vel om.

Og så tilbake til salme 103. Min sjel skal love Herren, ja, alt som er i meg, dvs. hele meg, skal love hans hellige navn.

Hvorfor skal vi det? David oppgir 25 grunner for at vi skal love (eller snakke vel om) Herren:

Vi skal love Herren på grunn av
  1. alle hans velgjerninger
  2. han forlater alle mine misgjerninger
  3. han leger alle mine sykdommer
  4. han forløser mitt liv fra graven
  5. han kroner meg med miskunnhet
  6. han kroner meg med barnhjertighet
  7. han metter min sjel med det som godt er, og
  8. jeg blir ung igjen likesom ørnen
  9. han handler rettferdig
  10. han gir alle undertrykte rett
  11. han er barmhjertig
  12. han er nådig
  13. han er langmodig
  14. han er rik på miskunn
  15. han går ikke alltid i rette
  16. han gjemmer ikke på vrede for evig
  17. han gjør ikke med oss etter våre synder
  18. han gjengjelder oss ikke etter våre misgjerninger
  19. hans miskunn er mektig over oss som frykter ham
  20. han lar våre misgjerninger være langt fra oss
  21. han forbarmer seg over de som frykter ham
  22. hans miskunn er evig over dem som frykter ham
  23. hans rettferdighet når til barnebarn dersom vi holder hans pakt
  24. han har reist sin trone i himmelen
  25. hans kongerike hersker over alt

25 herlige grunner til å tale vel om Herren!

La oss derfor Love Herren! ... Min sjel, lov Herren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar