torsdag 3. september 2009

Å ikle seg Jesus

Jeg har "funnet" et litt underlig skriftsted i Romerne 13,14: "Men ikle dere Herren Jesu Kristus..."
Nei, det er ikke skrivefeil, i min bibel står det "Jesu Kristus", ikke "Jesus Kristus".

Det kan hende jeg begir meg ut på dypt teologisk vann med denne utleggingen, men jeg tar sjansen:
Jeg tenker at "Herren" er tittelen, "Jesu" er genitiv av Jesus, dvs. Jesus har noe, eller eier noe, og "Kristus" er det han eier. Og "Kristus" betyr "den salvede", eller salvelse.
Da blir det slik: "Men ikle dere salvelsen til sjefen som er Jesus.

Hvorfor skal vi gjøre det? For å leve rett. I verset over, vers 13 leser vi: "La oss ferdes sømmelig, som om dagen - ikke i svir og drikk, ikke i utukt og skamløshet, ikke i strid og misunnelse".
Og vers 14 begynner med "Men". "Men ikle dere ..."

"Men" betyr at det er en forbindelse mellom det som står før og det som står etter. Og før "men" er det ramset opp en del "usømmeligheter": svir og drikk, utukt og skamløshet, strid og misunnelse.

Og bibelen oppfordret oss til å legge disse tingene av. Men hvordan skal vi gjøre det? Ved å "ikle oss salvelsen til sjefen, Jesus".

Hvordan ikler vi oss salvelsen? Kanskje 1. Peter 5,5 kan hjelpe oss? "...Og dere alle må ikle dere ydmykhet mot hverandre..." Eller Ordspr. 31,25: "Kraft og verdighet er hennes klær...".

Hvis kvinnen i Ordspråkene 31 kan kle seg i kraft og verdighet, og Peter oppfordrer leserne sine til å kle seg i ydmykhet, er det tydelig at vi kan kle oss i andre ting enn jakker og bukser. Også abstrakte og "usynlige" klær kan vi ta på oss. Men hvordan gjør vi det? Hvordan kler vi på oss salvelse, kraft, verdighet og ydmykhet?

På samme måte som vi kler på oss jakker og bukser. Vi ser hva vi har i skapet, bestemmer oss for hva vi skal velge, tar ut de aktuelle plaggene og tar dem på oss. På samme måte gjør vi med de usynlige klærne. Vi ser i skapet (bibelen) hva som er tilgjengelig, vi bestemmer oss for hva vi vil ta på oss i dag, og inviterer Jesus til å komme inn i livet vårt med det vi har bestemt at vi vil ha på oss eller det vi trenger i dag.

Hvis jeg er nedfor, vet jeg at "gleden i Herren er min styrke". Jeg tar på meg glede i tro og i bønn, og takker Jesus for at Han gir meg Sin glede. Hvis jeg er syk, vet jeg at "ved Hans sår har jeg fått legedom", og jeg tar på meg, eller tar imot Guds legedom. Hvis jeg lever i utukt, bekjenner jeg det for Jesus, og tar imot Hans salvelse til å leve rent for Ham. Hvis jeg lever i stridigheter, er jeg villig til å legge det av, og ber Jesus fylle meg med sin Ånd slik at jeg kan bli fri.

Vi kler på oss fysiske klær hver morgen. Ingen vil gå ut av huset uten å kle seg først. Men det er like viktig å kle seg i Herren Jesu Kristus. Det gir styrke for dagen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar