tirsdag 25. august 2009

Frihet - fasthet - trelldommens åk???

  1. Til frihet har Kristus frigjort oss.
  2. Stå derfor fast, og
  3. la dere ikke igjen legge under trelldommens åk (Gal. 5.1, min utheving).

Igjen ble jeg minnet om dette skriftstedet i dag tidlig. Jeg tror det er noe Gud vil vise meg gjennom det. Og jeg har faktisk gledet meg gjennom dagen til å "dissekere" det (unnskyld et uhøytidelig uttrykk, men det er sånn jeg føler det)!

"Til frihet" må bety at jeg kom fra noe annet, noe som ikke var frihet. Hva betyr "frihet" og hvor kom jeg fra? Siden jeg ikke har noen god norsk-norsk ordbok, bruker jeg min meget gode engelsk-engelsk ordbok, nemlig Oxford advanced learner's dictionary. Og "freedom" er bl.a. forklart slik:

  1. condition of being free (en stilling av frihet, å være fri)
  2. state of not being a prisoner or slave (å ikke være fange eller slave)
  3. right to act, speak, etc as one pleases without interference (rett til å handle, tale, etc. som man ønsker uten å bli avbrutt)
  4. state of being unrestricted in one's actions (ikke hindret i ens handlinger)

Oppsummert tenker jeg at "frihet" betyr å ikke være underlagt noe eller noen. Jeg kan gjøre, tenke, tale og være den jeg ønsker uten restriksjoner. Men siden verset sier at jeg er frigjort til frihet, må det bety at jeg ikke hadde denne friheten tidligere. Hvordan ble jeg fri? Hvem har frigjort meg? Det finnes kun ett svar på det, og det er Kristus. Det er Kristus som har frigjort meg. Det er han som har satt meg i frihet.

Hva er neste punkt i Gal 5.1? Det er "Stå derfor fast". Stå fast er rimelig enkelt å forstå. Det betyr å ikke rokkes, ikke flytte seg, ikke bevege seg bort fra. Men "derfor" - hva betyr det? Det kunne stått "Stå fast", men det står det ikke. "Stå derfor fast..." Derfor viser til noe. Det har skjedd noe tidligere, eller det er noe som er et faktum, derfor ... Hva har skjedd tidligere? Kristus har satt oss fri, det er det som har skjedd tidligere. Og fordi vi er fri, skal vi stå fast. Hvis vi fremdeles var ufrie, skulle vi ikke stå fast, men fordi vi er fri i Kristus, skal vi beholde friheten og stå fast.

Siste punkt i verset er at vi ikke igjen skal la oss legge under trelldommens åk. Igjen er et ord som viser at noe har skjedd eller vært tidligere. Og det slo vi fast da vi gikk igjennom første del av verset. Vi er blitt frigjort. Her kommer det tydelig fram hva vi er blitt frigjort fra: trelldommens åk.

Trelldom? Det er ikke et politisk korrekt og moderne ord. Men likefullt et ord som er brukt i bibelen. Hva er "trelldom" eller "trelldommens åk"? På engelsk heter det "... and be not entangled again with the yoke of bondage". Trelldom = bondage. Trelldommens åk = the yoke of bondage. Når jeg tenker på et åk eller "a yoke", tenker jeg på to okser som pløyer et jorde, og det er en stokk med utskjæringer til nakkene, og denne stokken holder de to bundet til hverandre. Det er også forklaringen i "dictionary'en". Det kan også være en stokk med utskjæring til nakken, og en person kan ha denne over skuldrene og man kan henge ting på hver side.

Uansett om det er to okser som pløyer sammen eller om det er et menneske som bærer noe, så innebærer det en stilling av ufrihet. Den ene oksen kan ikke bare løpe vekk fra den andre, og har jeg et åk over nakken med en vannbøtte på hver side, er det ikke bare å hoppe og danse omkring. Oksene er bundet. Jeg er bundet. Og hvem er det som binder meg? Det er naturligvis han som er "sjefs-binderen" - uten å nevne navn.

Og da begynner jeg å forstå litt mer av hva verset i Gal. 5.1 betyr: Jeg var bundet på en sånn måte at jeg ikke kom løs, men Kristus satte meg fri, og jeg skal holde fast på den friheten så jeg ikke mister den og blir bundet igjen!

Det er jo herlig! Til frihet har Kristus frigjort meg! Halleluja! Og det er opp til meg å stå fast så jeg ikke blir bundet igjen. Og når Gud oppfordrer meg til å "stå derfor fast", så betyr det at jeg kan velge å stå fast. Han ber meg ikke gjøre noe han ikke samtidig gir meg kraft til å gjøre. Han er ganske grei sånn. Jeg kan alltid stole på at det han sier, det mener han, og det gir han sin fulle støtte.

Og da kan jeg gå og legge meg med vissheten om at Til frihet har kristus frigjort meg. Og jeg velger å stå fast og ikke igjen la meg legge under bånd og lenker som tidligere bandt meg. Halleluja!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar