fredag 19. august 2011

SE der Guds Lam!

Det er ikke skrivefeil i overskriften. SE er uthevet, fordi det er Å SE jeg vil fokusere på i dag. Johannes evangelium sier Se der Guds Lam to ganger:
"Dagen etter ser han Jesus komme til seg, og sier: Se der Guds lam, som bærer verdens synd!"
"Da han fikk se Jesus, som kom gående, sa han: Se der Guds lam!" (1,29+36, mine uthevinger).
Hva tenker du når du leser Se der Guds Lam? Jeg antar at du tenker at Jesus har tatt dine synder på seg. Det er bra. Jesus tok verdens synd på seg, og den som tar imot Ham, får erfare at det er sant.
Men betyr det noe mer? Hva betyr det å SE Guds Lam, å SE Jesus?
I min nyeste bok, Hva ser du? Om å se det usynlige, beskriver jeg forskjellige situasjoner hvor mennesker SÅ Jesus. De så Ham med troens øye, og det gjorde en forskjell i livene deres.
Jeg har også opplevd å SE Jesus, og livet mitt er ikke det samme etter at jeg SÅ meg selv I HAM. Det er hemmeligheten - å se seg selv I JESUS. Kolosserne 2,12 sier det slik: "... idet dere ble begravet med ham i dåpen, og i den ble dere også oppreist med ham, ved troen på Guds kraft - han som oppreiste Kristus fra de døde. (Min utheving). Da Jesus sto opp fra de døde, sto du og jeg også opp med Ham. "Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket meg og gav seg selv for meg" (Gal. 2,20).
Det samme ser vi i Romerne 6,4: "Vi ble altså begravet med ham ved dåpen til døden, for at likesom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt liv."
Et nytt liv! Det er det Jesus kom for å gi oss. Det er det jeg ser når jeg ser Guds Lam. Bak det naturlige, det som skjer med oss fysisk, er det en åndelig dimensjon som er mye mer virkelig, og når vi begynner å se DEN virkeligheten, da blir det spennende å leve som kristen. Når jeg SER Guds Lam, og SER at jeg er i Ham, da "... stormer jeg løs på fiendeskarer, ved min Gud springer jeg over murer". (Salme 18,30).
Når problemer, vanskeligheter, sykdom og plager møter meg, da er det viktig å fokusere på DET ENE som er viktig, nemlig Guds Lam. I HAM har vi alt vi trenger til dette livet OG det neste. Ikke bare det neste, men også dette livet. Når djevelen forsøker å få deg til å se på omstendighetene, skift fokus! Se på Jesus! Som Markus 9,8 sier: "Og med ett, da de så seg omkring, så de ikke lenger noen hos seg uten Jesus alene."
Ser du på omstendighetene, blir du fortvilet, nedtrykt og deprimert. Men ser du på Jesus, og bare Ham, ser du håp! Og håpet gjør ikke til skamme! (Se Rom. 5,5)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar