mandag 15. august 2011

Er det nødvendig å tro?

Overskriften i dagens innlegg provoserer kanskje. "Tro, tro, tro," sier du kanskje, "kan jeg ikke få være i fred. Jeg synes det er slitsomt å tro."
Det var responsen jeg fikk fra en person som hadde kjøpt boka mi, "Hva ser du? Om å se det usynlige". Hun visste ikke om hun orket å lese den fordi det var så slitsomt å tro!
Jeg har vært en troende i 50 år, og jeg blir mer og mer opptatt av dette med tro. Og siden Bibelen sier at "... uten tro er det umulig å være til behag for Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham" (Hebr. 11,6, min utheving), ser jeg at den som ikke vil, orker eller synes det er nødvendig å tro, er lurt av den onde. Satan, vår motstander, går omkring som en brølende løve og søker noen han kan sluke (1. Peter 5,8). Han kommer ikke alltid med store, tydelige angrep som vi avslører, men han kommer snedig, med innskytelser i tankene våre som litt etter litt får oss bort fra nærheten og livet i Gud. Som denne tanken: "Det er så slitsomt å tro!"
Når vi leser om Jesus og Hans vandring blant oss, var det EN ting som Han gjentok igjen og igjen når Han hadde helbredet mennesker: "Din tro har frelst deg!"
DIN tro - altså personens tro, ikke Jesu tro. Hadde ikke disse menneskene hatt tro, ville de ikke blitt helbredet eller satt fri.
Tro er grunnlaget for mitt kristenliv. Uten tro kan jeg ikke behage Gud, men MED tro " ... stormer jeg løs på fiendeskarer, ved min Guds hjelp springer jeg over murer" (2 Sam. 22,30).
"Ved tro skjønner vi at verden er skapt ved Guds ord, så det en kan se, ikke er blitt til av det synlige" (Hebr.11,3).
Det er mye forvirring og uro og mange spørsmål blant kristne. Jeg tror ikke det er meningen at en kristen skal være forvirret og stille (kritiske, irettesettende?) spørsmål om verken frelsen eller Gud. VED TRO skjønner vi det vi ikke skjønner i det naturlige. VED TRO har vi " ... full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser" (Hebr. 11,1).
Tro er hvile. Tro er ikke å forstå, men å ha full visshet om at Gud vet best, og Guds vei er den beste.
Er det nødvendig å tro? Ja, det er livsnødvendig å tro. Uten tro er det umulig å komme til Gud, og uten tro er det umulig å være til behag for Gud.
Troen kommer når vi gir opp vår motstand mot å overlate våre liv til Gud. Troen kommer når vi sier: "Jeg forstår ikke alt, men jeg stoler på at du, Gud, har full kontroll og at Ordet ditt er sant og det som står der skjer når jeg tar imot det i tro."
Det er ikke slitsomt, det er ikke strevsomt, det er HVILE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar