fredag 12. august 2011

"Frelse" - hva betyr det egentlig?

Du har sikkert både hørt og brukt uttrykket "jeg er frelst" i betydningen "tatt imot Jesus og fått tilgivelse for syndene og kommer til himmelen når jeg dør."
Men vet du at "frelse" er så mye mer? Ordet frelse er oversatt fra det greske ordet sozo og det betyr "å frelse", "å helbrede", "å kurere", "å bevare", "å være i god behold", "å redde fra fare eller ødeleggelse", "å utfri".
"Hva så" sier du kanskje, "hva betyr det for meg her og nå?"
Det betyr ALT for deg og meg her og nå. Det betyr naturligvis at vi har fått syndene tilgitt og kommer til himmelen når vi dør, men det betyr også at i Jesu frelsesverk er alt vi trenger for dette livet og det neste. ALT vi trenger for dette livet, ikke bare for det neste!
Som du og jeg har tatt imot Jesus som vår frelser fra synd og evig død, kan vi også ta imot Ham som vår helbreder, som den som bevarer oss, som den som gjør oss trygge, som den som utfrir oss fra farer, ødeleggelser og alle livets vanskeligheter, prøvelser og problemer.
Betyr det at vi aldri behøver å møte noe av dette? Nei, men det betyr at når jeg møter sykdom, frykt, fare eller ødeleggelse, kan jeg ta imot Jesus som helbreder og utfrier og Han fører meg trygt ut av situasjonen.
Neste gang du takker Jesus for at Han har frelst deg, takk Ham også for at Han har helbredet deg. Han er ikke bare din Frelser, men også din Helbreder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar