søndag 28. mars 2010

Gamle eller nye skinnsekker - gammel eller ny vin?

"Heller ikke fyller en ny vin i gamle skinnsekker, for da vil sekkene revne, så vinen spilles, og sekkene blir ødelagt. Nei, ny vin fyller en i nye skinnsekker, da blir begge deler bevart." (Matteus 9,17)
Skriftstedet over står i en sammenheng hvor Johannes' disipler spør Jesus om hvorfor hans disipler ikke faster. Jesus svarer at de kan ikke faste mens festen pågår, men når festen er slutt, da skal de faste. Han sier også at man lapper ikke et hull på et gammelt plagg med et nytt stoff, for da vil det gamle stoffet revne når den nye lappen krymper. Og man fyller ikke ny vin i gamle skinnsekker, for da vil de gamle skinnsekkene revne når den nye vinen utvider seg. Ny vin skal fylles i nye skinnsekker, da blir både vinen og skinnsekkene bevart.
Hva har faste med klesplagg og vin å gjøre? Jeg er ikke helt sikker, men ber om å få mer lys over det etter hvert.
Men "ny vin i nye skinnsekker" har jeg tenkt en del på og vil dele det jeg har sett.
Bibelen snakker en del om vin, om å ikke drikke seg full av vin, om vintreet osv. Men så vidt jeg kan se er det kun i dette skriftstedet i Matteus at Jesus bruker vin som en slags liknelse eller forklaring på noe annet. Her er det allment forstått at han snakker han om "vin" som et bilde på det nye livet i Gud. "Det nye livet betyr glede og frigjøring, og passer like lite til det gamle regelverket som en ukrympet lapp på et gammelt stykke tøy eller ny vin i skinnsekken" står det som forklaring til verset i Norsk Studiebibel.
Det nye livet i Gud er ikke statisk, det endrer seg stadig. Ikke fordi Gud endrer seg, men fordi hvert enkelt menneske ikke kan ta imot alt Gud har å gi med en gang. Vi snakker om å vokse i kristenlivet. Vi ser også at kristenheten som sådan opplever vekkelser eller fornyelser.
Tenk på da Martin Luther "oppdaget" sannheten om rettferdighet ved tro, ikke ved gjerninger. Det var "ny vin". Men for at den nye vinen ikke skulle revne gamle skinnsekker, måtte skinnsekkene også være nye. Hva eller hvem er skinnsekkene?
Skinnsekkene er menneskene som tar imot vinen. Da Martin Luther forkynte sin nyoppdagede sannhet, viste det seg fort hvem som var ny og hvem som var gammel skinnsekk. De gamle skinnsekkene avviste den "nye" læren hans, og ville ikke ha noe med den å gjøre. Sekkene revnet, for å bruke uttrykket i Matteus 9. Men de som tok imot den sannheten Martin Luther forkynte, var nye skinnsekker. Og vekkelsen spredte seg fra Martin Luther og hans etterfølgere. Jeg er glad for at noen var "ny skinnsekk" på den tiden, så jeg ikke tror at jeg behøver å rettferdiggjøre meg selv ved gode gjerninger.
Det samme har skjedd mange ganger etter Martin Luther. Pinsevekkelsen på begynnelsen av 1900-tallet med åndsdåp og tungetale, helbredelsesvekkelsen på 1950 tallet, trosvekkelsen fra 70-tallet og fremover og "Toronto vekkelsen" på 90-tallet, for å nevne noen. De gamle skinnsekkene ville ikke ha noe med "det nye" å gjøre, og nektet å ta imot. Men de som hadde et åpent sinn, tok imot og opplevde vekkelse. De var de nye skinnsekkene.
Jeg er glad jeg har fått være en av dem. Så trist å være en gammel skinnsekk som revner!

1 kommentar:

  1. Jesus er i går og i dag den samme! Jeg synes det er skremmende å se at Toronto-vekkelsen blir sammenlignet med Martin Luther. Martin Luthers "nyoppdagelse" kommer fra Guds Ord, Bibelen. Dette er noe helt annet enn mye av det som kommer fra trosbevegelsen, toronto-vekkelsen og lignende. Der vil du finne sentrale predikanter som til og med påberoper seg apostelembete og våger å "fornye" Guds Ord. Dette er noe helt annet enn det Martin Luther.

    Ja, vi skal la Jesus og Guds Ord virke i oss ved Den Hellige Ånd. Og den skal "rive ned tankebygninger og enhver høyde som reiser seg imot kunnskapen om Gud." Og dette får vi blant annet gjennom forkynnelse. Men det du lærer skal du først og fremst prøve på Guds Ord, og "gransket skriftene daglig for å se om alt stemte."

    SvarSlett