tirsdag 16. mars 2010

Uverdig eller rettferdig?

Har du hørt uttrykket "Jeg er en synder, frelst av nåde?"
Det er veldig mange misoppfatninger i Guds menighet, og mange av disse misoppfatningene kommer fra tradisjoner og falske læresetninger. Uttrykket jeg har sitert over, er ett av disse. Du kan ikke være en synder og samtidig være frelst av nåde. Som en synder er du uverdig, som frelst av nåde er du rettferdig, og de to stillingene kan ikke kombineres. Du er enten en synder, eller du er frelst av nåde.
La oss først se litt på hva bibelen sier om tradisjoner.
  • I 1. Peter 1,18 står det i min norske bibel: "For dere vet at det ikke var med forgjengelige ting, med sølv eller gull, dere ble kjøpt fri fra den dårlige ferd som var arvet fra fedrene." Siste del av verset er slik i min engelske bibel: "...som ble mottatt ved tradisjon fra fedrene".
  • Kol. 2,8: "Se til at ingen får fanget dere med ivsdomslære og tomt bedrag, etter menneskers tradisjoner, etter verdens barnelærdom, og ikke etter Kristus.
  • Gal. 1,14: "Jeg gikk lenger i jødedommen enn mange jevnaldrende i mitt folk, og var enda mer nidkjær for overleveringene fra fedrene. (Engelsk: tradisjonene fra mine fedre).
  • Jesus sa i Matt. 15.3: "Men han svarte dem og sa: Og hvorfor bryter så dere Guds bud på grunn av deres egne forskrifter? (Engelsk: ..på grunn av tradisjonene deres).

Her ser vi fire eksempler på at Peter, Paulus og Jesus irettesetter sine samtidige fordi de ikke tar Guds ord på alvor, men setter tradisjonene høyere enn Guds ord. Er det sannsynlig at vi gjør det samme i dag?

Svaret på det er et absolutt "Ja!". Jo lenger jeg lever med Jesus og jo mer jeg lærer ham å kjenne, blir jeg mer og mer klar over at mye av det som blir sagt og undervist i "kristne" kretser, er tradisjon og vantro. Og sitatet jeg innledet med, er ett slikt eksempel på hvordan tradisjon og vantro har sneket seg inn og holder Guds menighet bundet i mørke og fortvilelse.

Det blir sett på som "ydmykt" å fremholde at "jeg er en synder", selv om jeg er frelst av nåde. Vi skal jo ikke fremheve oss selv, vi skal jo ikke tro at vi er noe!

Dette blir helt feil, ja, så feil at det er vantro. Det blir like feil å si at et gjenfødt menneske er en synder, som å si at en mus er en elefant. Synd og rettferdighet kan ikke forenes. Jeg er enten en synder eller rettferdig. Hvordan kan jeg si det?

La oss se på tre skriftsteder som viser oss hva rettferdighet er og hvordan vi kan bli rettferdige.

  • 1. Joh. 2,29: "Når dere vet at han (Jesus) er rettferdig, så skjønner dere også at hver den som gjør rettferdighet, er født av ham."
  • 1. Joh. 3,7-9: "Mine barn, la ikke noen forføre dere! Den som gjør rettferdighet, er rettferdig, likesom Han er rettferdig. Den som gjør synd, er av djevelen. ... Til dette ble Guds Sønn åpenbaret, for at han skulle gjøre ende på djevelens gjerninger. Hver den som er født av Gud, gjør ikke synd, fordi Guds sæd blir i ham. Han kan ikke synde, fordi han er født av Gud."
  • Rom. 10,9-11: "For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud oppreiste ham fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse. For skriften sier: Hver den som tror på ham, skal ikke bli til skamme."

En kort oppsummering av versene over: Du og jeg blir rettferdige ved å bekjenne (si) at Jesus er Herre, (uttale at du har tatt imot Jesus som Herre i ditt liv), og tro i ditt hjerte at Gud reiste ham opp fra de døde. Du tror deg til rettferdighet, og bekjenner med munnen til frelse. Synd og rettferdighet blir satt opp mot hverandre. Som ufrelst, før du ble født på nytt, gjorde du urettferdighet eller synd. Som gjenfødt, frelst, lever du i rettferdighet og gjør rettferdige gjerninger.

Føler du det ikke sånn? Jeg holdt på å si at det betyr ingen ting. Å tro er å ta Guds ord på alvor, å regne med at det er sant. Jeg er ikke rettferdig fordi jeg føler meg rettferdig, men fordi Gud "regner meg som rettferdig". (Se Rom. 3,21-24; 4,3 og 5).

Så når du neste gang hører andre si at de er en synder, frelst av nåde, kan du med frimodighet si: "Nei, det er ikke sant. Jeg var en synder, men nå er jeg frelst av nåde."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar