mandag 22. mars 2010

På tide med forandring?

Jeg så Joyce Meyer på TV i dag tidlig. Og én setning sto fram og traff meg :"Nothing changes till your mind changes". Det var ingen ny tanke, ei heller første gang jeg hørte det, men det ble levende for meg på en spesiell måte.
Jeg tror det er mange som ønsker forandring i livet sitt. Ting kan gå på skinner og se fint ut fra utsiden, men innerst inne er det noe som "skurrer". Kanskje jeg har slakket av på bibellesingen? Sluttet å gå på møter? Begynt å oppsøke mennesker og tilstelninger som jeg ikke kunne gå på før da jeg var mer brennende for Gud. Jeg ønsker egentlig en forandring, jeg ønsker å leve nær Jesus og oppleve den intimiteten og nærheten som jeg vet at også han lengter etter. Men jeg får det ikke til. Det er noe som stenger. Hva er det? Hvordan kan jeg komme tilbake til (eller framover til) en posisjon ved Jesu bryst med hans armer rundt meg og jeg kjenner hans hjerte banke mot mitt?
Det er her Joyce's setning kommer inn: Ingenting forandrer seg før tankene dine forandrer seg. Det jeg tenker på, bestemmer hvordan jeg er og hvordan jeg kommer til å få det. Som jeg har hørt en si: "De tankene jeg tenker i dag bestemmer hvilket liv jeg får i morgen".
"For som han tenker i sin sjel, slik er han" står det i Ordspråkene 23,7. Hvis jeg vil ha et annet liv enn det jeg har i dag, må jeg tenke andre tanker enn de jeg tenkte i går. Hvis jeg vil ha et annet liv i morgen enn i dag, må jeg tenke andre tanker fra i dag av.
Men hvordan skal jeg tenke andre tanker, for tankene kommer jo bare?
Både ja og nei. Tankene kommer, og hvis jeg ikke styrer hvilke tanker jeg lar herje i sinnet mitt, er jeg et lett bytte for djevelen og hans listige angrep. Han er en mester i å sende negative, onde og ødeleggende tanker inn i sinnet mitt. Han kom jo for å myrde, stjele og ødelegge (Joh. 10,10), og hovedmåten hans til å oppnå forsettet sitt, er å gi oss tanker som fører oss på hans vei.
Men trenger jeg å la meg drive av djevelens tanker? Nei, heldigvis og takk og lov! Jeg kan "rive ned tankebygninger ... og ta enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus". (2. Kor. 10,5). Hvordan gjør jeg det - rive ned tankebygninger? Tenk deg et gammelt, falleferdig hus som ikke tjener til annet enn å skape frykt for at det kan falle sammen og skade folk. Hva må vi gjøre for å bli kvitt det huset? Vi må ta en gravemaskin og/eller en bulldoser og gå løs på huset og med makt ta det fra hverandre og rive det i stykker. Så kan vi bygge et nytt hus på samme tomt.
På samme måte gjør jeg med tankene mine, bare at gravemaskinen og bulldoseren er Guds ord. Jeg leser i Guds ord hva Gud vil jeg skal tenke på og erstatter det med djevelens tanker. På samme måte som gravemaskinen må bruke kraft for å rive ned det gamle huset, må jeg bruke kraft for å bytte ut de gamle tankene mine med nye. For det første må jeg ville forandre meg. Det onde kommer av seg selv, men hvis jeg ønsker å se en forandring, kreves det en innsats fra min side. Jeg må ville og ønske å tenke Guds tanker. Hva er Guds tanker? Filipperne 4,8 gir oss en god oppskrift på hva som er Guds tanker og hva Gud vil vi skal tenke på: "Alt som er sant, alt som er ære verd, alt som er rettferdig, alt som er rent, alt som er verd å elske, alt som folk taler vel om, alt som duger og er ros verd - gi akt på det!"
For å summere opp: Gud vil vi skal tenke på det som
  • er sant
  • er ære verd
  • er rettferdig
  • er rent
  • er verd å elske
  • folk taler vel om
  • er ros verd

Hvis tankene mine kan passe inn i dette, tenker jeg Guds tanker. Men det er ikke nok at det er sant. Det kan være sant at kusina mi har vært utro eller at naboen har slengt usannheter om meg, men er det ære verd? Er det rettferdig? Er det verd å elske? Hvis svaret på noe av dette er "nei", da skal jeg ikke tenke på det (og heller ikke snakke om det!). Høres det vanskelig ut? Ja, det er vanskelig, og ikke bare vanskelig, men umulig. Men for den som tror er ingen ting umulig, og med Guds hjelp "stormer jeg løs på fiendeskarer, ved min Gud springer jeg over murer" (Salme 18,30). Jeg synes det gir et godt bilde å se på mine negative tanker som fiendeskarer og murer. Det ser umulig ut å overvinne dem og komme over dem, men Gud har sagt at ved hans hjelp, kan jeg gjøre det.

I stedet for å tenke på det negative, må jeg erstatte det med noe positivt. Takk Gud for alt han har gitt deg. Takk ham fordi du er frelst. Takk ham for at du kan stå opp om morgenen og at du kan lese fritt i bibelen uten å bli forfulgt.

Hvis ønsket om forandring er stort nok, er intet offer for stort. Ta tankene til fange, og begynn å tenke Guds tanker, og du og jeg vil se at morgendagen blir bedre enn gårsdagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar