mandag 1. mars 2010

Fakta kontra sannhet

"For vi vandrer i tro, ikke i beskuelse" (2. Kor. 5,7).
Mange kristne synes det er vanskelig å "vandre i tro". Hva er det? Hvordan gjør jeg det?

Hva er tro?

Hebr. 11,1 har en god forklaring på hva tro er: "Men tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser." Ok, så langt, så godt. Tro er full visshet, pleier vi å si. Men uttrykket "tro" blir så misbrukt i språket vårt at det er vanskelig å holde tunga rett i munnen når vi snakker om det. "Jeg tror det blir fint vær i morgen," sier vi. "Jeg tror jeg får et perlekjede til jul", osv, osv. Dette er ikke tro i bibelsk betydning, dette er håp eller antakelser basert på ønsker og forhåpninger.

"Uten tro er det umulig å være til behag for Gud", står det i Hebr. 11,6. Det går altså ikke an å behage Gud uten at vi har tro. Så vi ser at bibelsk tro er ikke bare viktig, men livsnødvendig.

Hva har tro med fakta og sannhet å gjøre? Alt! La oss ta et eksempel fra Johannes evangelium. I kapittel 5 kom Jesus til Betesda-dammen, hvor det lå en mengde syke, deriblant en mann som hadde vært syk i 38 år. Jesus spurte om han ville bli frisk. Mannen svarte: "Herre, jeg har ingen til å kaste meg ut i dammen når vannet blir opprørt. Og i det samme jeg kommer, stiger en annen ned før meg."

Mannen hadde to scenarier foran seg: 1) Han kunne svart "ja" på Jesu spørsmål og bare fokusert på det Jesus sa. 2) Han så på omstendighetene og erfaringene sine, og ble motløs.

Alternativ 2) er å se på fakta. Han var syk, han hadde ingen til å kaste seg ut i vannet og han hadde vært syk i 38 år og kanskje ligget der i like mange år og opplevd nederlag på nederlag. Vi skal ikke bortforklare og lyve om fakta, men sannheten er viktigere.

Alternativ 1) er å sannheten. Hva var sannheten for denne mannen? Det var Jesus. Jesus var sannheten for ham. Jesus talte ut det som sannheten hadde å tilby, nemlig helbredelse. Og siden Jesus er Guds ord i dag som han var det da, er Guds ord sannhet for deg og meg i dag.

Jesus var tilstede for mannen som var syk ved Betesda-dammen, og han er tilstede for deg og meg i dag. Problemet vårt er at vi ofte ser på omstendighetene, erfaringene og situasjonen som den er, i steden for å se på hva Guds ord sier om oss.

Tro er å ta Gud på alvor. Tro er å velge å stole på Guds ord. Tro er ikke en følelse, men en bestemmelse. Tro er overbevisning. Overbevisning om hva? Om at Guds ord er sant. Om at det Gud sier i sitt ord er det endelige ordet i enhver diskusjon og i enhver situasjon.

Jeg oppfordrer både meg selv og deg som leser dette til å "trenge oss inn i himlenes rike med makt ... og rive det til oss" (Matt. 11,12.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar