fredag 26. mars 2010

Termometer eller termostat?

Idag vil jeg stille deg et underlig spørsmål: Er du et termometer eller en termostat? "Jeg er ingen av delene," svarer du kanskje. Men jeg våger å påstå at alle mennesker er enten et termometer eller en termostat.

Hva mener jeg med det? Først må vi vite hva som er forskjellen på disse to.
Begge to har med temperatur å gjøre, men de fungerer på diamentralt motsatt måte. Et termometer beskriver temperaturen som den er akkurat nå. En termostat stiller vi inn så den skal gi fra seg den temperaturen vi ønsker. Så langt, så godt. men hva har dette med deg og meg å gjøre? ALT!!!
Historien om da Jesus ville spise frukt av et fikentre, viser hva jeg mener. Jesus var sulten og gikk bort til et fikentre for å se om han fant frukt på det. Men det var ikke noe frukt der, og Jesus sa "Aldri i evighet skal noen mer ete frukt av deg! Og hans disipler hørte dette." (Markus 11,14). Dagen etter kom de igjen forbi det samme fikentreet, "og da så de at det var visnet fra roten av" (v. 20). Disiplene ble overrasket, og som svar på deres forundring, sa Jesus: "Ha tro til Gud! ... den som sier til dette fjellet: Løft deg og kast deg i havet! - og ikke tviler i sitt hjerte, men tror at det han sier skal skje, for ham skal det skje" (vv. 22-23).
Her fungerte Jesus som en termostat. Han uttalte ord som tegnet et bilde av, eller beskrev, det resultatet han ønsket. Han ønsket at treet skulle dø, uttalte det, gikk sin vei, og treet døde i løpet av 24 timer.
Hadde Jesus i denne situasjonen vært et termometer, ville han ha sagt omtrent slik: "Det var dumt! Og jeg som var så sulten. Ja, ja, sånn er det. Noen trær har frukt, andre ikke." Hva ville ha skjedd? Ingen ting!!!
Ønsker du forandring i livet ditt? Synes du at du går i ring rundt den samme "grøten" år etter år og ingenting forandrer seg? Kanskje du er et termometer. Alt du sier er å bekrefte status quo. Du sier det du opplever med dine sanser, det du ser, føler, osv. Mens Jesus gikk ut av den situasjonen han var i, det han så der og da, og uttalte det resultatet han ønsket seg, går du rundt i den samme situasjonen og ser ikke ut til å komme ut av den.
Her er løsningen: Bli en termostat! Begynn å snakke det resultatet du ønsker. Høres det dumt ut? Ja, kanskje det. Men det Jesus sa hørtes også veldig dumt ut. Jeg kan tenke meg at disiplene så seg skremt omkring og håpet at ingen andre hadde hørt det. Tenk å snakke til et tre!
Men det virket. Og det virker for deg og meg også. "Død og liv er i tungens vold, og hver den som gjerne bruker den, skal ete dens frukt" (Ordspr. 18,21). Vi bruker tungen til å uttale ord. Vi bruker ikke tungen når vi tenker, men når vi snakker. Det er ord som blir uttalt som har forvandlende makt. Har du ikke tro? Troen kommer av forkynnelsen, dvs. av å høre Guds ord forkynt (Rom. 10,17). Du får ikke tro av å høre på dine egne eller andres tvilende tanker. Tvilen kommer av å høre tvilsord. Du får tro av å høre Guds ord. Og du hører Guds ord når du snakker. Så begynn å snakke Guds ord. Begynn å snakke det resultatet du ønsker. Gå over fra å være et termometer til å bli en termostat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar