lørdag 20. mars 2010

Gud vil oss vel

"Du kjære! Jeg ønsker at du i alle ting må ha det godt og være ved god helse, likesom din sjel har det godt." (3. Johannes brev vers 2).
Har du det godt? Da har du stor grunn til å takke Gud, for alt det gode kommer fra ham. Har du det ikke godt? Da har du stor grunn til å takke Gud for at han ønsker at du skal ha det godt. Gud ønsker at du og jeg i alle ting må ha det godt. Og for å riktig understreke at det ikke bare gjelder åndelige ting (som vi kristne har så lett for å fokusere på), står det at ønsket ikke bare var at vi skal ha det godt (generelt sett), men at vi skal være ved god helse. Hvordan skal vi måle det? Hva er målet på god helse? Likesom din sjel har det godt. Det er hvor godt vi kan forvente å ha det - like godt som vår sjel har det. Har du ikke god helse? Sjekk sjela di - kanskje det er noe å hente der?
Hva er "sjel"? Det er tankene, følelsene og viljen vår - det som utgjør meg og min personlighet er sjela mi. Og så godt som sjela mi har det, så godt kan jeg også ha det helsemessig. Sjel og helse henger nøye sammen. Jeg tror det har med følgende skriftsted å gjøre: "For som han (og hun) tenker i sin sjel, slik er han (hun)." (Ordspr. 23,7). Tankene våre styrer mye mer enn vi aner. Hvis jeg tenker negativt, blir jeg negativ. Hvis jeg tenker helse og frihet, blir jeg frisk og fri. Tankene våre går foran og viser vei for resten av oss.
Går det an å tenke på noe annet enn det som kommer av seg selv? Ja, det går an å "ta tankene til fange", dvs. å tvinge seg selv til å tenke på noe annet enn det som kommer "rekende på ei fjøl". Hvis ikke det var mulig, ville ikke 2. Kor. 10,3-6 sagt at vi kan "rive ned tankebygninger ... og ta enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus." Å ta tankene til fange betyr at jeg bestemmer hva jeg skal tenke på. Og Fil. 4,8 viser oss hva slags tanker som er etter Guds vilje: "Alt som er sant, alt som er ære verd, alt som er rettferdig, alt som er rent, alt som er verd å elske, alt som folk taler vel om, alt som duger og er ros verd - gi akt på det!" Det er slike ting vi skal tenke på, og hvis vi gjør det, vil vi bli deretter. For som jeg tenker i mitt hjerte, sånn er jeg. Og hvis jeg tenker gode og positive tanker, vil min sjel ha det godt - og jeg vil ha det godt og ha god helse!
Så enkelt og samtidig så vanskelig. Men det er som med alt annet i livet - øvelse gjør mester. Det begynner med et ønske om å forandre ting, så går vi derfra og etter en stund merker vi at vi er blitt mer positive, fornøyde, friske og har det bedre på alle måter.
Det er Guds vilje for oss - for Gud vil oss vel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar