mandag 9. august 2010

Mer om salighet og ugudelighet

I forrige innlegg tok jeg for meg de tre første versene i Salme 1 og snakket om hvordan man blir salig og hva det betyr å være salig. I dag skal vi se på kontrasten til de tre første versene av Salme 1, nemlig hva det betyr å IKKE være salig.
"Slik er det ikke med de ugudelige. De er lik agner som vinden blåser bort. Derfor skal de ugudelige ikke bli stående i dommen, og syndere ikke i de rettferdiges menighet. For Herren kjenner de rettferdiges vei, men de ugudeliges vei fører til undergang" (Salme 1,4-6).
For det første, den som ikke er "salig", er "ugudelig", dvs. uten Gud. Og hva kjennetegner en person som er uten Gud? Han eller hun er som "agner som vinden blåser bort". Hva er "agner"? Agner er det som er rundt frøet, skallet. Og når vi fjerner frøet og bare har skallet igjen, er det tynt og lett. Det skal ikke store vindpustet til før det fyker avgårde. Sånn blir et ugudelig menneske beskrevet, som et frøskall som ikke har noen tyngde i seg selv, men som blir drevet hit og dit av vinden, uten mål og mening. De har ikke noe å støtte seg til i dommen, men "blåses bort" for å si det sånn. Og deres liv fører til undergang.
Hvilken kontrast til "de rettferdige", eller de salige! Herren kjenner de rettferdiges vei! Tenk, Han kjenner min vei, Han vet hvem jeg er, Han vet hvor jeg bor, Han kjenner til hvert skritt jeg tar. Det er hvile, det er trøst og det er salighet! Jeg er så glad og takknemlig for at jeg fikk lov til å ta imot Jesus da jeg var 12 år, og har fått vandre med Ham i snart 50 år. Jeg får lov å kalle meg selv salig, rettferdig og velsignet, alt på grunn av Jesus.
Takk, Jesus, fordi Du har frelst meg og bevart meg. Takk for at jeg kan få leve med deg til Du tar meg hjem! Amen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar