mandag 16. august 2010

Guds velsignelser

I de forrige innleggene har vi sett på hva det betyr å være salig eller velsignet og i dag skal vi begynne å se på disse velsignelsene i detalj. Grunnlaget for at vi kan kalle oss "velsignet" er Galaterne 3,13-14: "Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse ved at han ble en forbannelse for oss. For det står skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. Dette skjedde for at Abrahams velsignelse skulle komme til hedningene i Kristus Jesus...".
I 5. Mosebok 28,3-14 er det en liste over "alle disse velsignelser (som skal )komme over deg og nå deg..." (v.2).
Vi begynner med vv. 3-4: "Velsignet være du i byen, og velsignet være du på marken! Velsignet være ditt livs frukt og frukten av din jord og frukten av ditt fe, det som faller av ditt storfe, og det som faller av ditt småfe!"
Jeg er velsignet i byen og på marken. Det betyr at jeg er velsignet samme hvor jeg er. Jeg kan ikke gå ut av eller utenfor Guds velsignelser.
Mitt livs frukt er velsignet. Hva er mitt livs frukt? Jeg tenker at det er mine barn. Når jeg er velsignet, er det som kommer ut av meg også velsignet. Det bekreftes flere steder i Bibelen, f.eks. i Salme 147,13: "... han har velsignet dine barn inne hos deg" og Salme 37,26: "... og hans (den rettferdiges) etterkommere blir velsignet" (Noen oversettelser sier "blir til velsignelse").
Frukten av din jord og frukten av ditt fe er velsignet. En annen måte å si det på kan være frukten av ditt arbeid. Det jeg gjør, er velsignet og det som kommer ut av mitt arbeid, er velsignet.
Jeg har hørt Creflo Dollar forklare hva "velsignet" (blessed) betyr, og han sa det betyr "empowered to success" eller gitt eller få kraft til å lykkes. Jeg liker det. Det forklarer også godt hva det betyr å være det motsatte av velsignet, nemlig forbannet, som betyr "gitt kraft til å mislykkes".
Når jeg er "velsignet" har jeg en kraft i og over meg som gjør at jeg lykkes. "Alt han gjør, skal lykkes for ham" står det i Salme 1,3 om det menneske som er salig. ALT jeg gjør skal lykkes for meg - når jeg er i byen og når jeg er på marken (eller på landet); alt skal lykkes for mine barn og alt skal lykkes for meg i mitt arbeid. Og det er bare begynnelsen på velsignelsene som er listet opp i 5. Mosebok 28.
Er det noe rart jeg synes det er herlig å være frelst?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar