mandag 9. august 2010

Abrahams velsignelse - min velsignelse

I de siste innleggene har vi sett på hvem som er salig og hvem som ikke er salig og hva det betyr i praksis. I dag skal vi gå et skritt videre og se mer konkret på hva det betyr å være salig, eller å være velsighet (to uttrykk for samme sak).
"Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse ved at han ble en forbannelse for oss. For det står skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. Dette skjedde for at Abrahams velsignelse skulle komme til hedningene i Kristus Jesus, for at vi ved troen skulle få Ånden som det var gitt løfte om" (Galaterne 3,13-14, min utheving).
Her står det at Jesus døde for at vi som tar imot Jesus skulle få Abrahams velsignelse. Hvis noen sier at de har en gave til meg, men ikke sier hva den inneholder, blir jeg nysgjerrig. Jeg vil finne den og vite hva den inneholder. Blir du nysgjerrig på hva Abrahams velsignelse er? Hvis du har tatt imot Jesus, er Abrahams velsignelse din velsignelse. Så la oss finne ut hva den går ut på.

For å finne "gaven", må vi gå til 5. Mosebok kapittel 28. Hele kapittelet er en oppramsing av de velsignelsene den får som "hører på Herren, din Guds røst, så du akter vel på å holde alle hans bud, som jeg gir deg i dag" (v. 1) og de forbannelsene den får som "ikke hører på Herrens, din Gud røst, og ikke akter vel på å holde alle hans bud og lover" (v. 15). (Ser du hvordan det likner på Salme 1 som vi så på for et par innlegg siden? Holde Guds bud og ikke holde Guds bud, det er poenget!)
De 14 første versene i 5. Mos. 28 inneholder alle de velsignelsene den får som holder Guds bud. Det står i vers 2: "Alle disse velsignelser skal komme over deg og nå deg, så sant du hører på Herrens, din Guds røst". (Min utheving). Det betyr at vi ikke behøver å streve eller kjempe for å få Guds velsignelser, men velsignelsene skal komme over oss, de skal nå oss, dvs. de skal finne oss. Jeg skal lese Guds Ord, meditere på det og la det være min rettesnor, og så vil velsignelsene komme.
Det er gode nyheter! Det er liv i overflod! Det er et velsignet liv!
I de neste innleggene skal vi se nærmere på de forskjellige velsignelsene som Gud lover den som hører på Herren, sin Guds røst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar