lørdag 23. august 2014

Dette er dagen ...

Du kjenner kanskje sangen: "Dette er dagen, dette er dagen, som Gud har gjort, ja som Gud har gjort ...".
Jeg satt og lot tankene løpe litt fritt i dag, og så kom denne sangen for meg. og det var som om Gud spurte: "Dette er dagen for ... Hva vil du med denne dagen? Hva vil du skal skje i dag?"
I en annen sang står det: "Hver dag er en sjelden gave, en skinnende mulighet ...".
En mulighet for hva? 
Har du tenkt over at det er DU og JEG som fyller dagene våre med innhold? Kanskje du er i en vanskelig situasjon, og ikke helt ser hvordan du kan få en god dag? Begynn med å gi dagen over i Guds hender og spør Han hva du skal gjøre med dagen din. Ikke tenk på morgendagen eller uken, måneden eller årene som ligger foran, men tenk på I DAG. Det er denne dagen du "eier" og kan forme som du vil.
Hvordan gjør du det? Hvordan får du en god dag?
Jeg er klar over at omstendighetene varierer, og omstendighetene er ofte noe vi ikke har kontroll over. Men hvordan jeg takler omstendighetene, DET har jeg kontroll over.
Hvordan?
Med tankene mine. Ordspråkene 23,7 sier: "For som han (eller hun) tenker i sin sjel, slik er han (eller hun)."
Som jeg tenker, slik er jeg. Som DU tenker, slik er DU.
Ser du hvordan tankene dine går foran hvordan du har det? Tankene dine skaper hverdagen din. 
Kanskje du synes det høres vanskelig ut å tenke annerledes enn du har gjort? Hva skal du tenke? Filipperne 4,8 har en god oppskrift. Der står det at vi skal tenke på alt som er ..."sant, alt som er ære verd, alt som er rettferdig, alt som er rent, alt som er verd å elske, alt som folk taler vel om, alt som duger og er ros verd...".
Begynn med én god ting som du kan glede deg over eller som er positiv i livet ditt, f.eks. at du kan gå (hvis du kan det), at du kan spise (hvis du kan det), at du lever, for det gjør du jo. Begynn å være takknemlig over små ting i livet ditt, og se hvordan det forandrer deg og hverdagen din.
Gud velsigne deg i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar