søndag 5. juni 2011

Ingen grunn til å frykte!

"Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret ..." (Matt. 6,25)
Ingen frykt, ingen bekymring! Høres det godt ut? Høres det ut som et eventyr eller en drømmetilstand? For mange mennesker er et liv uten frykt og bekymring en utopi, de kan ikke forstå hvordan det kan skje. Men for oss som har tatt imot Jesus er det faktisk ikke bare tilgjengelig, men Jesus forkynte at det skal være det naturlige livet for oss. Vær ikke bekymret! sa Jesus. På engelsk står det Take no thought for your life, what ye shall eat ...
Ordet thought her er det greske ordet merimnao. Her betyr det en sterk oppfordring om (vi er pålagt) å stoppe noe som allerede er under utvikling. Det betyr at når en bekymrings- eller frykttanke kommer, skal vi som kristne stoppe den tanken med en gang. Vi kan nesten si det så sterkt som at vi har ikke lov til å tenke bekymring og frykt. Hvorfor? Her er en liste med åtte punkter fra Matteus 6 som sier hvorfor:
  1. Livet er mer enn mat (v.25)
  2. Kroppen er mer enn klær (v.25)
  3. Mennesker er mer verd enn ting (v.25)
  4. Mennesker er mer verd enn fugler som Gud mater uten at de arbeider (v.25)
  5. Bekymring kan ikke forandre kroppen (v.27)
  6. Mennesker er mer enn planter som ikke bekymrer seg over hva de skal ha på seg (v.28-30)
  7. Gud sørger for alt Han har skapt, ikke bare fuglene og plantene som aldri kjøper, selger, lager noe eller arbeider (v.26-32)
  8. Bekymring er unyttig og syndig og må aldri bli tolerert (v.33-34)
Hvis alt dette er sant - OG DET ER DET - hva er det da igjen å bekymre seg for? Ingen ting!
Neste gang du kjenner at en frykt- eller bekymringstanke tar tak i deg, og du ser kun vanskeligheter og nederlag, sett en stopper for den tanken. Si gjerne høyt: Jeg nekter å bekymre meg! Jeg nekter å la frykten ta overhånd i livet mitt. Jeg velger å tro på Gud som har omsorg for meg og mine!
Har du aldri forsøkt det? Prøv, og du skal se at det virker! Du kan leve et liv uten frykt og bekymring!

1 kommentar: