fredag 27. mai 2011

Lengter du etter husvalelsens tider?

Overskriften i dag får kanskje mange til å undre seg. Husvalelsens tider - hva er det? Språket vårt skifter fra generasjon til generasjon, og ordet "husvalelse" er nok to til tre generasjoner gammelt. Verset hvor jeg har funnet dette ordet, er Apostlenes gjerninger 3,19:
"Fatt da et annet sinn og omvend dere, så deres synder kan bli utslettet, for at husvalelsens tider kan komme fra Herrens åsyn."
"Husvalelsens tider" er brukt både i 1930- og 1988-oversettelsene. Andre oversettelser sier "gode tider" og "fornyelsens tider". I de engelske oversettelsene King James og New International version 1984 står det "times of refreshing".
Poenget mitt er dette: Uansett hvilket ord vi bruker, husvalelsens tider, gode tider, fornyelsens tider eller times of refreshing, så er det noe vi vil ha. Mange mennesker strever etter gode tider hele livet, men finner dem ikke. Alle ønsker å bli "refreshed", men ikke mange vet hvordan de skal oppnå det.
Dagens skriftsted gir oss en enkel og grei oppskrift på å bli fornyet og å oppleve gode tider. Oppskriften er følgende:
  • Fatt et annet sinn
  • Omvend deg
  • Få syndene utslettet
  • Så kommer husvalelsen
La oss se på hvert enkelt punkt.
  • Fatt et annet sinn. Sinnet vårt består av tankene, følelsene og viljen vår. "Et annet sinn" må bety et annet sinn enn det jeg har nå. Det må bety at jeg tenker, føler og vil andre ting enn jeg pleier å tenke, føle og ville. Hvordan gjør jeg det? Jeg tar tankene til fange under lydighet mot Kristus (2. Kor. 10,5). Mer om dette i andre innlegg her på bloggen.
  • Jeg omvender meg. Å omvende seg betyr å vende om, dvs. snu seg rundt, gå i en annen retning eller gjøre andre ting enn jeg gjorde tidligere. Jeg tror meningen her er at hvis du vet det er ting i ditt liv som ikke behager Gud, og du holder fast på dem fordi de er behagelige for kjødet, så har du et valg. Du kan enten fortsette som før, og leve i synden, eller du kan be om tilgivelse, og begynne å leve på en annen måte.
  • Synden blir utslettet. Når du ber Gud om tilgivelse og vender om, blir synden din utslettet. Du blir fri, du kan begynne å leve annerledes, og du kjenner en frihet og en lettelse du ikke kjente før.
  • Så kommer husvalelsen. Den gleden, lettelsen og friheten du kjenner når du har fattet et annet sinn, omvendt deg og fått synden utslettet, summeres opp i ett ord: HUSVALELSE. Det er ikke mulig å beskrive det med ord, det må oppleves.
Gud velsigne deg i dag til å komme inn i husvalelsens tider!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar