mandag 9. mai 2011

Uten Jesus kan vi ikke gjøre noen ting

Dagens overskrift har surret rundt i hodet mitt i ca. ett år. Da viste Gud meg en "film" eller en serie med bilder av en mann som skulle bygge et hus. I egen kraft gikk det dårlig, grunnmuren falt ned etter hvert som han bygde. Men da han overlot verket til Herren, ble det suksess og snart sto huset ferdig.
Og bibelverset som fulgte med, var Johannes 15,5: "For uten meg kan dere intet gjøre".
Tankene gikk til alle de ufrelste menneskene i verden som gjør noe hver dag. Og mennesker jeg kjenner og som jeg vet ikke bekjenner Jesus som sin Herre og Frelser, utretter ting hver dag. Så hva var den egentlige meningen med dette verset?
For å forstå et bibelvers, er det nyttig å se på sammenhengen det står i. Og verset over står i en sammenheng som gjør at vi forstår litt mer av det. Johannes 15,4-6 sier:
"Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg. Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre. Om noen ikke blir i meg, da kastes han ut som en gren og visner, og de samler dem sammen og kaster dem på ilden, og de brenner."
Her ser jeg at det det egentlig dreier seg om er å bære frukt. Og for å bære Jesu frukt, må vi være forbundet til Ham. Jeg må bli i Ham for å bære Hans frukt. Det er kun det jeg gjør I HAM som har evig verdi. 
I Matt. 7,22 ser vi et eksempel på mennesker som har gjort masse, men gjerningene deres kommer under kategorien "ingen ting":
"Mange skal si til meg på den dagen: Herre, Herre! har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn?" Det er virkelig alvorlig når vi ser at ting som vi tror er gjort i Jesu navn, i virkeligheten ikke er Jesu gjerninger i det hele tatt. Ordet i Johannes 15,4 sier at vi skal bli i Ham, så blir Han i oss. Det er hemmeligheten. Det vi gjør med hendene våre og sier med munnen vår har liten eller ingen betydning dersom vi ikke er I HAM. Det er kun I HAM at det vi gjør blir regnet som noe. Og Jesu svar til de som hadde gjort så mange ting "i ditt navn", var: "Men da skal jeg åpent si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg, dere som gjorde urett! (Matt7,23).
Jeg ber om at jeg må være i Ham alltid, slik at jeg slipper å høre at mine gjerninger er "intet". "Det er forferdelig å falle i den levende Guds hender!" står det i Hebr. 10,31. Dersom vi ikke er I JESUS, vil alt jeg gjør være forgjeves, det vil bli betegnet som "ingen ting" eller "intet". Og for den som er uten Jesus, vil det endelige møte med Gud bli forferdelig. Men vi har heldigvis en mulighet til å "leve og ikke dø" og vi kan sørge for at våre gjerninger ikke er uten frukt og "intet", men at de blir regnet til vår rettferdighet:
"Men den rettferdige av tro, skal leve. Og dersom han unndrar seg, har min sjel ikke behag i ham. Men vi er ikke blant dem som unndrar seg og går fortapt, vi er av dem som tror til sjelens frelse" (Hebr 10,38-39).
Uten Jesus kan jeg ikke gjøre noen ting, men MED Jesus kan jeg leve et liv som produserer frukt, frukt som varer.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar